telia, tv4
Foto: JEssica Gow/TT

Brist på tillväxt får teleoperatörer att köpa TV

2:02 min

Tv-bolag har blivit en het bransch för de svenska teleoperatörerna, där bland annat Telia vill ta över TV4.

Enligt medieanalytikern Rasmus Engberg på Handelsbanken är det utvecklingen utomlands som teleoperatörerna sneglar på.

– Man har ju stagnerat i sin verksamhet och det är många bolag som inte gillar det och försöker då addera någonting för att få tillväxt. Jag tror att man tittar på vad som sker utomlands, framför allt i England och USA där det sker sammanslagningar mellan content-ägare och distributörer.

Förvärvsfest skulle man kunna kalla det, där teleoperatörer jagar tv-bolag för att kunna erbjuda sina kunder mer attraktivt innehåll - eller content som det heter på bransch-språk.

I USA har närmandet mellan teleoperatörer och tv-bolag pågått ett bra tag - aktuellt nu är teleoperatören AT&T:s bud på mediekoncernen Time Warner som bland annat äger CNN samtidigt som telekomkonglomeratet Comcast vill ta över delar av 21th Century Fox. Och i Storbritannien har Fox lagt ett bud på Sky.

I Sverige kan Tele 2 snart vara ägare till Comhem medan Telia förhandlar om att ta över Bonnier Broadcasting, där TV4 ingår.

Men sammanslagning med tv är inget garanterat framgångsrecept för svenska teleoperatörer - och inte en lika logisk affärsidé som i USA, enligt Rasmus Engberg.

– Den stora skillnaden tycker jag handlar om bolag som har väldigt starkt egenproducerat content som har en livslängd. Det som gör sig bra att läggas i någonting som liknar Netflix, där det har ett andra, tredje, fjärdehandsvärde att se en film. Vilket är svårare med det som produceras i Sverige.

– Det görs en del egenproduktionen, men går inte att jämföra med en 80-årig filmkatalog med filmklassiker.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".