Sverigedemokraterna får mest positiv rapportering

2:21 min

Sverigedemokraterna får mer positiv medierapportering av rikstäckande medier än något annat parti, enligt den senaste Mediemätare som Ekot och Sifo tagit fram.

- Det har blivit mycket bättre och den rapportering vi ser inför det här valet är mer balanserad än tidigare, säger Richard Jomshof, partisekreterare för Sverigedemokraterna.

Richard Jomshof ser en vändning till det bättre i mediernas förhållande till Sverigedemokraterna.

Politiska partier får oftast mestadels negativ rapportering, både i sociala medier som Facebook och Twitter och i så kallat traditionella medier.

I traditionell media har Sverigedemokraterna de senaste åren inte behandlats annorlunda än andra partier, menar Sifos opinonschef Toivo Sjören.

- Inte när det gäller toppnyheter som vi mäter. De får svagt negativ behandling men det får andra partier också. Där ser vi ingen skillnad.

Att Sverigedemokraterna nu får mestadels positiv rapportering beror delvis på att de har framgångar i opinionen. En rubrik om att SD får starkare opinionsstöd, räknas som positiv, fast den egentligen är neutral.

Men det handlar också om att deras huvudfråga migration och integration har dominerat.

En fråga som helt lyser med sin frånvaro är den om miljön och klimatet. Miljöfrågan har gått tillbaka under minst fyra år enligt Toivo Sjörén, vilket avspeglar sig i Miljöpartiets relativa osynlighet, framförallt i sociala medier.

- Det är beklämmande om du frågar mig. Vi gör vårt bästa för att lyfta fram miljöfrågan och har det som vår viktigaste valfråga, säger Amanda Lind är partisekreterare för Miljöpartiet.

Minst uppmärksamhet av alla riksdagspartier får Kristdemokraterna, enligt Mediemätaren.

- Att bli bortglömd är det värsta som kan hända ett parti och det är vad som sker med Kristdemokraterna nu. De kommer inte alls fram, säger Toivo Sjören, Sifo.

Mediemätaren mäter både traditionella medier och sociala medier. Men vilka plattformar är viktigast?

- Det är en delad fråga. Mycket av det som kommer fram på sociala medier härstammar från vanliga medier. Uppemot 97-98 procent är delat eller retweatat och det kommer i väldigt stor utsträckning från de vanliga medierna, säger Toivo Sjörén, opinionschef för Sifo.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista