Del av den rostiga växellådan som upptäckts under SL:s inspektion.
1 av 2
Del av den rostiga växellådan som upptäckts under SL:s inspektion. Foto: Lasse Persson/Sveriges Radio
Stängda dörrar till pendeltågen
2 av 2
Foto: HOSSEIN SALMANZADEH/TT

Pendeltågstationer stängs av efter rulltrappshaveri

2:56 min

Pendeltågstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan har stängts på grund av trasiga rulltrappor. Ännu finns ingen prognos för när stationerna öppnas igen.

I måndags började en rulltrappa vid station Stockholm city plötsligt att skena baklänges. De som åkte i rulltrappan rasade bakåt i fritt fall. 

– Det är bara tur att ingen blev allvarligt skadad, säger Caroline Ottosson, förvaltningschef SL, om händelsen. 

Företaget Otis, som levererat rulltrapporna, ansåg att det var en engångsföreteelse. Men SL valde ändå att undersöka fler rulltrappor och hittade då glapp och rost i flera av dem.  

– Vi har blivit otroligt förvånade över det vi funnit. När vi öppnade rulltrapporna fann vi att det hade rostat och att det fanns ett omfattande slitage, säger hon.

Rulltrappornas skick beskrivs vara så dåligt att man nu tvingas stänga pendeltågstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan helt. 

– Det är en hel del stressade resenärer som inte vet hur de ska ta sig fram. Vi förstärker tunnelbanan på bland andra röda linjen och rekommenderar alla att ta tunnelbana inom innerstan. Vi har även satt in bussar, säger Suss Forssman Thullberg, kommunikationschef på SL.

Stoppet påverkar samtidigt fler än bara de som ska ta sig till jobbet i Stockholm.

Eftersom SJ:s lösning för att transportera resenärer som påverkas av renoveringen av den så kallade getingmidjan till stor del förlitat sig på pendeltågen, blir det nu andra färdvägar för dem som ska ta sig söder om huvudstaden.

Sammanlagt väntas fler än 150 000 resenärer påverkas av händelsen. 

De två nybyggda stationerna har endast varit i drift i ett år. Trafikverket, som var de som upphandlade rulltrapporna med Otis och ansvarade för bygget av de nya stationerna, säger att de är förvånade och bekymrade över rulltrappshaveriet. 

– Det är ju ett ovanligt fel. Växellådorna ska hålla hela rulltrappans livslängd och nu är de alltså rostiga efter ett år. Jag tycker inte det är rimligt. Leverantören har ett garantiåtagande, så till en början får de ordna det här. Men jag vill också säga att beslutet att stänga stationerna av säkerhetsskäl är ett bra beslut, säger Per Gustavsson, Trafikverket. 

Företaget Otis avböjer att kommentera händelsen och hänvisar till SL.

Det finns ännu ingen prognos för när problemen kan vara lösta.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".