rulltrappa, pendeltåg
Foto: Martina Holmberg / TT, Tomas Oneborg/SvD/TT

Efter rulltrappsdramat – två stationer avstängda

4:12 min

Två stationer i Stockholms lokaltrafik är tillsvidare avstängda efter allvarliga säkerhetsbrister i rulltrapporna. Avstängningen drabbar tusentals resenärer – inte bara lokalt – utan även personer som åker fjärrtåg.

Felen uppdagades sedan en rulltrappa under rusningstrafik plötsligt skenade baklänges. 

– Folk på rulltrappan fick panik och det var ett antal som försökte hoppa på sidan och de flesta visste inte vad de skulle göra så de ramlade på varandra nere på plattformen längst ned, säger Marcus Lüttgen, som blev ögonvittne till händelsen.

När tekniker undersökte vad som var fel med rulltrappan kunde man först inte hitta felet. Leverantören av rulltrappan företaget Otis, menade att detta inte var något man behövde oroa sig för och att det var en tillfällighet.

Men tekniker valde att gå vidare med sina undersökningar och upptäckte då att den koppling som ska förhindra att trappan att glida bakåt både var rostig och utsliten. Något som gjort att trappan åkte utan kontroll bakåt.

Den här delen av rulltrappan är inkapslad och servas normalt inte, den ska hålla hela rulltrappans livslängd. Nu var den otjänlig ett år efter att den tagits i bruk.

– Den här kopplingen sitter sist i säkerhetssystemet bakom den finns inga bromsar. Så när det här går sönder är rulltrappan i fritt fall. Det går inte att trycka på nödstopp, det går inte att få stopp på den här rulltrappan annat än att ha den olastad, säger Fredrik Cavalli-Björkman, chef på trafikavdelningen på Stockholms läns landsting.

Efter haveriet i går påbörjades en undersökning av fler rulltrappor och flera hade samma problem med rost och slitage i kopplingen som ska stoppa trappan. Sammanlagt rör det sig om 70 rulltrappor som kan vara drabbade.

Sent i går kväll togs därför beslut att stänga de bägge stationerna berättade förvaltningschefen Caroline Ottosson vid dagen presskonferens.

– I går kväll, ganska sent vid midnatt tog jag beslutet att stänga de här två stationerna. Med skälet att vi inte kan säkra miljön för resenärerna vid rulltrapporna.

Med otjänliga rulltrappor kan olyckor som den i går inträffa igen och eftersom rulltrapporna är den enda utrymningsväg som finns från stationerna är säkerhetsrisken extra stor.

De stänga stationerna påverkar inte bara lokaltrafiken i Stockholm. Eftersom resenärer med tåg till Stockholms centralstation sedan en tid varit tvungna att byta till pendeltåg vid Stockholms södra påverkar det även tåg resenärer som nu är hänvisade till tunnelbana och buss.

Förvaltningschefen Caroline Ottosson sade vid dagens presskonferens att det är leverantören av rulltrapporna som nu ska ge den garanti som ingår i upphandlingen.

– Vi har ett hårt tryck på Otis och vi ställer krav på dem att de ska visa en handlingsplan på hur de ska komma tillrätta med detta och så att vi därmed kan öppna upp med för trafik igen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".