Den trasiga bron
Morandibron är en av bara tre broar i världen som har just den här typen av konstruktion. Foto: TT/Nicola Marfisi

Expert: Bron hade en livsfarlig konstruktion

2:13 min

Nödtillstånd har utlysts i Genua efter broraset igår då 39 personer miste livet. När man söker efter förklaring till det inträffade är brons konstruktion en viktig faktor.

Morandibron är en av bara tre broar i världen som har just den här typen av konstruktion, en konstruktion som som kan bli livsfarlig.

– Den största skillnaden på Morandibron och andra snedstagsbroar var ett patent av konstruktören Riccardo Morandi som konstruerade bron på 60-talet, säger Roberto Crocetti, doktor i konstruktionsteknik vid KTH och är expert på just den här typen av broar.

– Själva snedstagen som håller upp brobanan är gjorda i spännbetong istället för vanlig stål som i till exempel Öresundsbron.

När man byggde bron trodde man att det här var ett bättre sätt att bygga på för att få högre hållbarhet i bron. Men det man inte räknade med var att betongen i snedstagen över tid spricker och på så sätt kommer fukt in och fått armeringen att frätas sönder och försämrat brons hållfasthet, enligt Roberto Crocetti.

– Bron rasade som om den var gjord av mjöl det var en fruktansvärd upplevelse, säger ett ögonvittne som stod bara ett tiotal meter från bron när den rasade.

Genua är i dag i chock och stor sorg efter att 39 personer har avlidit och flera uppges saknas i bromassorna. 500 personer som bor i området runt bron har evakuerats vilket tyder på att det kan finnas risk för nya ras.

Premiärminister Giuseppe Conte har utlyst nödtillstånd i Genua i tolv månader och lovat fem miljoner euro i en första utbetalning till staden.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".