Tvådelad bild: Två bilder av en skylt med texten simskola.
Arkivbilder från en simhall. Foto: Fredrik Sandberg/TT.

Könsuppdelad simning i Botkyrka

2:49 min

En kommunal skola i Botkyrka kommun utanför Stockholm har inför höstterminen valt att låta högstadieeleverna ha simundervisningen uppdelad, det vill säga killar för sig och tjejer för sig. Detta här har nu rört upp en del känslor bland berörda föräldrar i kommunen.

Det var i går som informationen gick ut till föräldrar till elever i sjunde klass. Där stod det att eleverna, innan avfärd mot simhallen, skulle samlas kl 08.30. Tjejerna utanför entrén till skolan och killarna vid cafét. Längre ner i brevet stod tiderna för simundervisningen. 9.15 för tjejerna och 9.45 för killarna.

En förälder, som vill vara anonym, säger till Ekot:

– Det är en helt vanlig kommunal skola som mitt barn precis ska börja på. Det känns förlegat och inte alls genomtänkt. Läroplanen säger klart och tydligt att man inte får göra så här.

Enligt rektorn på Broängsskolan i Botkyrka, Magdalena Eberhardsson, så beror könsuppdelningen på att vissa elever, mest flickor, inte kände sig bekväma med att visa sig inför de andra i simhallen. Efter beslutet om uppdelad undervisning har flera sagt ja till att delta, säger hon.

– Valet gjorde vi därför att vi i det här läget tänkte att vi ville ha så många som möjligt som ska kunna känna sig bekväma i simhallen. Vi får ju naturligtvis diskutera det här på skolan och ta till oss av det som lyfts. Nej, vi får tänka till och kanske göra det annorlunda än vad vi gjort, säger Magdalena Eberhardsson.

Den första juli i år skärpte regeringen riktlinjerna i Läroplanen. I syfte att minska utrymmet för att bedriva könsuppdelad undervisning i Sverige har de här tilläggen nu gjorts:

"Läraren ska planera och genomföra undervisningen så att eleverna möts och arbetar tillsammans oberoende av könstillhörighet".

"Rektorn har ansvaret för skolans resultat och har, inom givna ramar, ett särskilt ansvar för att utbildningen och undervisningen organiseras så att eleverna möts och arbetar tillsammans oberoende av könstillhörighet".

Helene Öberg är statssekreterare för utbildningsminister Gustav Fridolin.

– Vår avsikt är inte att man ska allmänt, generellt och över tid bestämma sig för att man ska kunna dela upp undervisningen efter kön. Det vill vi inte ska vara tillåtet, säger Helene Öberg.

Men hur ska man då lösa problemet som till exempel den här skolan, där rektorn beskriver att det finns elever som inte vill simma om det inte är uppdelat?

– Det finns ju alltid visst utrymme, utifrån diskussion och samtal med eleverna, att göra anpassningar för enskilda individer. Det vi vill komma ifrån är att man bestämmer att man över tid, alltid och generellt delar upp undervisningen mellan flickor och pojkar, säger Öberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".