En grupp militärklädda personer och en räddningsledare i neongul väst samtalar. I bakgrunden syns en bil från räddningstjänsten.
1 av 2
Räddningsledare Kent Hoff i samspråk med Anders Marntell, chef för försvarsmaktens flygbärgningsgrupp, vid avspärrningen. Foto: Anna Bubenko / Sveriges Radio
Två Jas Gripen-plan
2 av 2
Jas Gripen-plan som deltar i en flygvapenövning tidigare i år. Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Jas-plan har kraschat

2:58 min

Gripenkraschen utanför Ronneby skedde efter att planet krockat med en fågel. Piloten som hann skjuta ut sig innan flygplanet störtade har förts till sjukhus – men är oskadd.

Branden som startade i skogen efter nedslaget ska nu vara släckt. Militären har tagit över ansvaret för området och ska påbörja haveriutredningen.

Räddningstjänsten vädjar till allmänheten att hålla sig borta från haveriplatsen eftersom brandröken är ohälsosam.

Planet kolliderade med en fågel under en övningsflygning klockan 09.45 omkring åtta kilometer norr om F 17 utanför Ronneby. Piloten sköt ut sig ur flygplanet, och omkring 10—15 minuter senare var en räddningshelikopter på plats, enligt Försvarsmakten.

– Piloten stötte på en grupp större fåglar och upplever att planet inte går att manövrera. Han försöker landa men det går inte och han skjuter ut sig, säger flottiljchefen Lars Bergström för TT.

Flygtrafikledningen hade kontakt med piloten under hela förloppet, enligt Försvarsmakten.

– Vi såg hela förloppet från flygledartornet. Det handlade om några få minuter, säger han.

– Vi är väl övade och drillade för ett sådant här haveri. Men som person blir man berörd, det är ju en flottiljchefs mardröm.

Piloten är förd till sjukhus för kontroll.

– Han är oskadd och mår efter omständigheterna väl. Det är ändå en viss påfrestning när man skjuter ut sig som pilot, säger Försvarsmaktens presschef Philip Simon.

Piloter är instruerade att vid olyckor försöka styra bort från tätbebyggda områden. Det är oklart från vilken höjd piloten sköt ut sig, men den bedöms som "ganska låg". Han var på ungefär 1 000 meters höjd när planet destabiliserades av en fågelkollision. Enligt Lars Bergström kommer piloten att kunna återgå i tjänst igen ganska omgående.

Åke Harrysson bor i närheten av nedslagsplatsen norr om Möljeryd.

– Jag stod ute och snickrade, då hörde jag en dov men ändå bastant knall. Då gick jag ut på gården och tittade. Då såg jag och hörde helikoptern. Den hörde jag nästan direkt efter smällen, den var där inom någon minut, säger han.

Kraschen inträffade i ett skogsområde och inte på själva flygplatsen. F 17 kommer tillsammans med polisen att spärra av området och se till att olycksplatsen bevakas.

– Vad vi vet nu är ingen tredje part påverkad av kraschen, säger Philip Simon.

Ett vittne såg först ett lågt flygande plan, därefter en rökpelare, uppger SOS Alarm för TT.

– Det har ingen påverkan på det civila flyget alls, säger Åsa Öhman, pressansvarig på Swedavia, som driver många flygplatser.

Tillverkaren Saab har ännu inte velat kommentera om huruvida företaget kommer att vidta några åtgärder i samband med olyckan.

– Det är för tidigt att säga. Vi får återkomma kring sådana saker, säger Petter Larsson, pressekreterare på Saab.

Adam Jansson i Karlskrona var på flygplatsen i Ronneby för att hämta en person ungefär 20 minuter före kraschen, berättar han för SVT Nyheter Blekinge.

– Jag såg att de höll på att öva överflygningar med Gripenplanen. De gjorde många upprepade överflygningar och jag filmade när de kom in, susande lågt. De gör det ibland för att öva inflygningar och så viker de av alldeles innan de landar, och så sticker de iväg igen och cirklar, säger han till TT.

Först när han kom hem till Karlskrona läste han att ett plan kraschat alldeles efter det att han lämnat platsen.

– Jag är glad över att det gick bra för piloten i alla fall.

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) anser att olycksförloppet ändå visar att säkerhetsarbetet fungerar.

– Självklart går tankarna till piloten. Enligt den information jag har fått har piloten agerat precis som man ska göra i en sådan här situation och att han sedan hämtades upp relativt snabbt i en räddningshelikopter. Det här visar att flygräddningskedjan fungerar, säger Peter Hultqvist (S), till TT.

– Sedan avvaktar jag vad haverikommissionen och deras haveriutredning kommer fram till vad gäller orsak och verkan i den här olyckan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".