Flyktingar i båt på Medelhavet och person med mobiltelefon.
Foto: Felipe Dana/TT, Isabell Höjman / TT

Flyktingsmugglare annonserar i sociala medier

2:19 min

På sociala medier annonserar flyktingsmugglare resor och förfalskade dokument för människor som vill ta sig via Turkiet till Sverige.

Ekot har varit i kontakt med en av smugglarna, som helt öppet sprider sin olagliga verksamhet på sociala medier.

– Kostnaden från Turkiet till Italien blir 7 500 dollar. Och personen som åker ner från Sverige och hämtar dig i Italien vill ha 10 000 euro. För glöm inte, det finns en säker rutt, man når sitt mål i säkerhet, och så finns det andra vägar där vad som helst kan hända, säger en av flyktingsmugglarna vi pratar med.

Han är en av de som säljer illegala resor och förfalskade dokument till människor på flykt som vill ta sig till Sverige. Resan från Turkiet till Sverige kostar över 110 000 svenska kronor, berättar han när vi ringer upp honom och låtsas att vi vill boka en sådan resa. Numret hittar vi på en av alla de Facebook-sidor på arabiska där smugglare öppet annonserar sina illegala tjänster.

– Det finns ingen direktresa, av säkerhetsskäl, förstås. Det finns många rutter. En rutt är Grekland via Turkiet. Därefter till Italien. Igår kom en omgång fram till Italien, just igår, fortsätter han.

I juni i år släppte FN den första globala studien om flyktingsmuggling. Enligt rapporten har sociala medier blivit ett allt viktigare verktyg för den illegala verksamheten. Niklas Lund, chef för underrättelsesamordningen på polisens Nationella operativa avdelning, NOA, bekräftar att försäljningen av resor och förfalskade dokument på sociala medier är ett växande problem.

– Ja det ökar på samma sätt som det ökar med sociala medier. Det kan vi se, säger Niklas Lund, på NOA.

För att försöka kartlägga verksamheten har svensk polis ökat sin närvaro på internet berättar Niklas Lund. Men det är en svår uppgift att komma åt brottsligheten på nätet. När sidor stängs ner dyker hela tiden nya upp. Och de illegala annonserna blandas med och liknar annonser för legal verksamhet.

– Till exempel reseföretag, de är ju en legal verksamhet, men i det så kan det döljas individer som kör ett eget race med eller utan kunskap från företagets ledning, säger Niklas Lund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista