Nya utsläppstester införs för alla nya bilar

2:19 min

Kritiken mot de tidigare utsläppstester för bilar har varit hård. Nu inför EU nya tester för alla nya bilar från den första september och det välkomnas av flera organisationer.

– Vi tror och hoppas att det visar mer korrekt hur bilarna presterar vad gäller bränsleförbrukning i verklig körning än vad det tidigare har gjort, säger Carl Zeidlitz trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen, en konsumentorganisation för bilister.

Det har funnits en skarp kritik mot att det tidigare testsystemet har varit för dåligt utformat, att det har varit för stor skillnaden på resultaten i testerna jämfört med när vi själva kör bilen. Det handlar till exempel om hur mycket bilarna släpper ut och hur mycket bränsle de förbrukar.

Det ska nu bli bättre med det nya systemet, siffrorna från testerna ska stämma bättre överens med verkligheten, säger Anders Norén som är teknisk chef på branschorganisationen Bil Sweden.

– Nu kommer vi få ett nytt labbtest som mer efterliknar verkligheten. Det vill säga att det har högre snitthastigheter, kraftigare accelerationer och kortare stopptider. Det gör att uppgifterna gällande bränsleförbrukning och koldioxidutsläpp kommer att stämma bättre överens med verklig körning, säger han till Ekot.

EU håller nu på att införa de nya utsläppstesterna för bilar. I fjol infördes det nya labbtestet, som kallas för WLTP, för helt nya modeller och nu införs det för alla nya bilar som tas i trafik efter den första september. Det betyder alltså att det nu påverkar många fler bilar än i fjol.

Nästa år kommer sedan också ytterligare ett nytt test att införas för alla nya bilar.

I testerna mäts alla reglerade utsläpp, såsom kväveoxid och koldioxid, men också bränsleförbrukning.

För att en ny bil ska få säljas eller tas i trafik från och med den första september måste bilen vara testad i det nya labbtestet.

Men det är inte alla biltillverkare som har testat alla sina modeller och därmed kan detta påverkar kunder som kan få vänta längre på sina bilar eftersom otestade modeller inte får säljas, enligt Bil Sweden.

– Man har brist på testkapacitet på de testlabb som finns i Europa och det medför att det tar längre tid att testa och det kan göra att leveranstiden för vissa modeller kan bli längre, säger Anders Norén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista