En bergtäkt i Göteborg där gröna självkörande och eldrivna lastbärare syns.
1 av 3
Bergtäkten i Göteborg där gröna eldrivna och självkörande fordon syns. Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Martin Lundstedt vd AB Volvo framför en grön hjullastare
2 av 3
Martin Lundstedt, vd för AB Volvo Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.
Anders Danielsson vd Skanska
3 av 3
Anders Danielsson vd Skanska Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Självkörande el-fordon testas i bergtäkt

2:03 min

I dag invigdes en testanläggning för självkörande och eldrivna anläggningsmaskiner i en bergtäkt i Göteborg. Målet är bland annat att minska utsläppen av koldioxid och öka säkerheten för de som jobbar där.

– De stora fördelarna med det här är egentligen inom alla områden – säkerhetsmässigt, vi tar ner koldioxidutsläppen – målsättningen är med 95 procent jämfört med motsvarande produktion – och det förbättrar ytterligare effektivitet, säger Martin Lundstedt vd på AB Volvo till Ekot.

I en bergtäkt i utkanten av Göteborg, som har använts i ungefär 50 år, ska nu framtiden testas.

Det handlar bland annat om självkörande och eldrivna lastbärare, ungefär som mini-dumprar utan en förarhytt, men också om en eldriven grävmaskin. Det här i stället för att använda dieseldrivna fordon.

Under tio veckor ska detta testas innan projektet ska utvärderas och det är de två stora börsbolagen AB Volvo och Skanska som ingår i samarbetet.

– Det här är unikt, att köra den här typen av pilotprojekt i verklig miljö. Det är en av de största bergtäkterna vi har i Sverige. Det är ett helt nytt sätt att arbeta. Det ska bli väldigt spännande att följa, säger Anders Danielsson som är vd på Skanska.

Testet är bara ett exempel på satsningar på eldrivna och självkörande tunga fordon som görs just nu.

Volvo samarbetar också med gruvbolaget LKAB och några andra av Sveriges största industriföretag i ett projekt som handlar om digitaliserade gruvor med batteridrivna fordon och självgående robotar.

Martin Lundstedt säger att det är viktigt att satsa på självkörande och eldrivna tunga fordon.

– Vi har ett ökande välstånd runt om i världen, det kommer leda till ökade transporter både av gods och varor, men det måste ske betydligt mer hållbart, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".