Bild på bilkö med avgaser.
Bilindustrin är kritisk till kravet på minskade utsläpp som röstades igenom igår kväll. Foto: Roald, Berit/NTB scanpix

Europeiska bilindustrin kritisk till utsläppskrav

2:26 min

Den europeiska bilindustrin är kritisk till kravet på att minska koldioxidutsläppen med 45 procent till år 2030.

Den europeiska bilindustrin är starkt kritisk till de krav på utsläppsminskningar och elektrifiering av nya bilar som EU-parlamentets miljöutskott röstade igenom i går kväll.

Bilarnas koldioxidutsläpp ska minska med 45 procent till år 2030 och då ska också 40 procent av alla bilar vara elbilar eller hybrider. Branschorganisationen Acea kallar det önsketänkande.

Från bilindustrins sida så varnar de europeiska biltillverkarna för att för hårda krav kan leda till att många jobb går förlorade eftersom det krävs färre anställda för att bygga elbilar då det är färre delar i dem än i en bensin- eller dieselbil.

Branschorganisationen Acea anser att ett bra mål är att minska koldioxidutsläppen med 20 procent från år 2021 till 2030, säger generalsekreteraren Erik Jonnaert.

– Vi måste ta med i beräkningar vad som är möjligt. Vi vill inte spela ett spel om vem som vill ha mest och komma upp med siffror som alla gillar, men som ingen kan nå upp till, säger han till Ekot.

Han menar att ambitiösa mål är bra, men att de också måste vara realistiska.

Men Julia Políscanova på miljöorganisationen Transport and Environment välkomnar parlamentets krav som är tuffare än vad EU-kommissionen föreslog från början. Bilindustrins förslag om 20 procent minskning fram till 2030 tar hon inte på allvar. Det vore inte bara skadligt för klimatet utan också för biltillverkarna själva säger hon.

Hon tillbakavisar också industrins varningar om förlorade jobb på grund av elektrifiering. Satsningar på ny teknologi och övergång till bilar med nollutsläpp kommer skapa fler jobb, inte färre.

– Dieselmarknaden kommer minska i framtiden.Och det enda sättet att kompensera för framtida förluster av jobb, som kommer ändå på grund av förändringar i ekonomin, är att investera i ny teknologi, säger Julia Políscanova.

Kraven på biltillverkarna är dock inte slutgiltigt bestämda. EU-parlamentet måste först enas med medlemsländerna.

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".