Streamingbolag granskas av Konsumentverket

2:47 min

Flera streamingbolag får kritik av Konsumentverket som menar att de har avtalsvillkor som kan anses vara oskäliga.

– Det ska tydligt framgå vad konsumenten har rätt till och om det finns ångerrätt eller inte, säger Philip Ivarsson, jurist på Konsumentverket.

Enligt lagen har den som köper något på nätet rätt att ångra sig inom två veckor.  Men det här ställer till det när det gäller just sådant som streaming av serier och filmer, eftersom det inte är en vara som man kan returnera. 

Därför får bolagen i vissa fall avtala bort ångerrätten. Men konsumenten måste först aktivt och tydligt godkänna det - och det är här Konsumentverket är kritiskt.

Det räcker inte att hävda att kunden automatiskt sagt upp ångerrätten när den startade filmen, som vissa bolag hävdat. Och när det gäller löpande abonnemangstjänster ska det inte ens gå att avtala bort ångerrätten, menar verket.

– Vi vill tydliggöra problematiken och rättsläget, vad det är som faktiskt gäller, säger Philip Ivarsson, apropå att Konsumentverket nu granskar flera av streamingbolagen.
 
Konsumentverket har gått igenom villkoren hos fem av dem och alla har fått backning på hur de hanterar ångerrätten. 

Cmore och Viaplay har veckan på sig att svara på kritiken och har avböjt att kommentera till Ekonomiekot. Men även HBO Nordic, Plejmo och SF Anytime har fått kritik.

Även om de har hunnit anpassa sin information och sina villkor har de inte gjort tillräckligt, tycker Konsumentverket.

– Men det ser mycket bättre ut än det gjorde i början, nu är det bara det sista som behövs för att ta sig i mål, säger Philip Ivarsson som håller i dialogen med streamingbolagen.
 
HBO Nordic vill inte kommentera eftersom ärendet är pågående, men Louise Hallenborg som är chefsjurist på SF Anytime säger så här.

– Vi tycker att våra villkor har varit tydliga hela tiden och jag känner inte till att vi ska ha fått några klagomål från några kunder. Men vi har ändå försökt att tillmötesgå Konsumentverket, säger Louise Hallenborg.
 
– Man ska naturligtvis inte kunna hyra en film, titta på den och få pengarna tillbaka. Sedan är det så klart viktigt att det finns en tydlighet mot konsumentent. Det gäller bara att vi reder ut med Konsumentverket vilken otydlighet som eventuellt kvarstår, säger Plejmos chefsjurist Fredrik von Bothmer. 
 
– Det största problemet är att undantaget tillämpas för vidsträckt, säger Philip Ivarsson, jurist på Konsumentverket.

– Vi eftersträvar frivilliga rättelser. Men om vi inte kan komma överens så kan vi diskutera vidare om rättsliga åtgärder ska vidtas, till exempel att gå till domstol.

Men känns det troligt att det går så långt?

– Det är jättesvårt för mig att spekulera i. Många av de här ärendena är i startfasen. Så vi får ta det allteftersom i så fall, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista