Bottenrekord för tågtrafiken i sommar

1:02 min

I juni var över 40 procent av långdistanstågen i Sverige försenade, visar statistik från Trafikverket.

– Vi har haft en extrem sommar på många sätt, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Enligt Trafikverket beror sommarens bottennotering främst på två orsaker: Många banarbeten och det ovanligt varma vädret.

– Det har varit en extrem sommar på många sätt. Vi har haft över 400 bränder som på ett eller annat sätt stannat järnvägstrafiken och vi har haft uppåt 356 solkurvor i sommar, säger Bengt Olsson.

Den här typen av extremväder kommer bli vanligare framöver. Är det här något vi får vänja oss vid?

– Jag tror att vi nog får ha en beredskap att det kan hända igen, säger Bengt Olsson.

Långdistanståg, till exempel de som trafikerar Stockholm-Göteborg, har haft högst andel förseningar. Vid bottennoteringen i juni var endast 59.9 procent av tågen i tid enligt Trafikverkets siffror.

Räknar man med all persontåg har branschen ett mål att 95 procent av tågen ska vara i tid år 2020. De senaste fem åren har den siffran legat mellan 90,0 och 90,3 procent. 

I juni var den nere på 85,2 procent och även i vintras var siffran nere på liknande nivåer. Då var orsaken kraftiga snöfall  Men enligt Bengt Olsson har Trafikverket inte gett upp målet.

– Det ligger kvar, säger han.

Finns det någon chans att ni kommer nå målet?

– Det är våran ambition helt klart. Däremot kommer det vara en tuff utmaning att greja det till 2020.

Trots att det alltså varit rekordmånga förseningar i sommar säger Bengt Olsson att det finns flera faktorer som tyder på att läget kommer förbättras.

När det gäller spår som krökts på grund av att de utvidgats i värmen. så kallade solkurvor, har de drabbat äldre så kallade skarvspår. Och de byts ut efter hand i det löpande underhållningsarbetet.

I somras antogs också en ny infrastrukturplan som innebär mer pengar till järnvägen. Bland annat ska 125 miljarder satsas på att underhåll och drift av spårsystemet fram till 2029 – en ökning med 47 procent enligt den dåvarande regeringen. 

– Helt klart ska vi ha flyttat fram kvaliteten på svensk järnvägstrafik då, säger Bengt Olsson.

Trafikverkets definition av ett försenat tåg är förenklat att det kommer fram mer än fem minuter efter utsatt tid. Det nuvarande räknesättet började tillämpas 2013 och sedan dess har det alltså inte varit högre andel förseningar än det var i sommar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista