Laddningsuttaget på en svart elbil
1 av 3
Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT
Fredrik Sidahl, vd FKG, utanför entrén till en underleverantör
2 av 3
Fredrik Sidahl vd FKG Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio
Tommy Christensen vd för Techroi inne i deras lokaler
3 av 3
Tommy Christensen Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio

Oro för leverantörers framtid när elbilarna kommer

2:54 min

Många svenska underleverantörer till bilindustrin riskerar att få stora problem om försäljningen av elbilar ökar kraftigt, enligt en enkät. Anledningen är att företagen just nu tillverkare delar som inte behövs i elbilarna. Samtidigt ger omställningen helt nya möjligheter och chans för nya företag att växa.

Företaget Techroi Fuel Systems tillverkar bränsletankar i Bengtsfors och har nu valt att enbart fokuserat på hybridbilar, säger delägaren Tommy Christensen.

– Jag tror att det konceptet som kommer stå sig länge är hybrider, som drivs av el och bränsle. Hybridbilar är ett väldigt bra alternativ, säger han till Ekot.

Just nu är EU på väg att besluta om bland annat krav på minskade koldioxidutsläpp från nya bilar fram till 2030.

Många bedömare tror att det kommer göra att försäljningen av olika sorters elbilar ökar kraftigt och att färre bensin- och dieselbilar kommer att säljas.

Med tanke på det finns en oro för att vissa underleverantörer inte ska klara av den här stora omställningen, säger Fredrik Sidahl, vd på branschorganisationen FKG, Fordonskomponentgruppen.

– Absolut, det finns ju leverantörer som bara tillverkar bränsletankar eller kylare och som är specialiserade på det. Då kan man ju fundera vad ska de tillverka, säger han.

Han menar att en indikation på att många svenska leverantörer kan få problem är en enkät med leverantörer som FKG har gjort.

I den svarade 17 procent att de kan få stora problem med både lönsamhet och tillväxt på grund av en omfattande omställningen till elbilar. Det var ungefär 100 svenska leverantörer som svarade i enkäten. Totalt finns det runt 900 leverantörer till fordonsindustrin i Sverige.

– Jag tror inte att leverantörerna är speciellt förberedda. Detta blir ett bryskt uppvaknande, säger Sidahl till Ekot.

Men företaget Techroi Fuel Systems satsar inför framtiden, enligt delägaren.

Bolaget ska nu investera uppemot 100 miljoner kronor på att bygga en till produktionslina som tillverkar bränslesystem till hybridbilar, alltså bilar som drivs av både el och bensin eller diesel.

Det ska skapa runt 70 nya jobb.

– Det betyder att personalen mer eller mindre kommer att dubblas när det här är igång.

Samtidigt som omställningen till elbilar kan skapa problem så skapar den också nya möjligheter och en chans för helt nya företag att växa, menar FKG:s vd Fredrik Sidahl.

– Det blir en öppning för helt nya företag som jobbar inom elsidan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".