Hjälplok ska minska på tågstörningar

2:19 min

Trafikverket ska sätta in flera åtgärder med målet att snabbare kunna evakuera resenärer, röja spår och bärga trasiga tåg. Bland annat ska 15 hjälplok placeras ut i landet till 2020.

I november 2017 fick Trafikverket i uppdrag från regeringen att införa en effektivare hantering vid störningar i tågtrafiken. Trafikverket meddelar nu att ett antal åtgärder kommer sättas in under nästa år, målet är bland annat att det ska gå snabbare att evakuera passagerare från stillastående tåg.

Planen är att evakueringen av tåg ska kunna inledas inom en timme i storstadsområdena och inom två timmar utanför storstäderna.

– Vi ska bli mycket snabbare och effektivare när någon blir sittande i ett tåg ute på linjen, och att vi snabbt ska kunna vara ute på plats så att man som resenär ska kunna lämna tåget säkert och snabbt, säger Thomas Petterson som är projektledare på Transportstyrelsen.

Trafikverket kommer också att sätta in 15 hjälplok och extra personal runt om i landet för att effektivisera bogseringen av tåg, alla hjälplok väntas vara på plats till 2020. Thomas Petterson hoppas att det nya systemet kommer göra så att tågtrafiken rullar på bättre i framtiden. 

– Vi kommer kunna röja undan felaktiga fordon som står ute på linjen som hindrar annan trafik och det innebär ju att vi kan återgå till normal trafik mycket snabbare, säger Thomas Peterson och fortsätter:

 – Det innebär att när vi har driftstörningar av olika slag så kommer störningstiderna att minska så vi tror att det kommer kunna ge en samhällsekonomisk vinst också. Så att vi kan återställa trafiken till normal trafik mycket snabbare än tidigare.

Kostnaden för åtgärderna landar på ungefär 110 000 000 kronor per år och Trafikverket fick 215 000 000 kronor för att sjösätta projektet under de första tre åren, enligt Thomas Petterson. Men på sikt är tanken att det delvis ska finansieras via en avgift från det bolag som orsakat störningen.

– Det innebär att den som orsakar störningen också ska få betala den här röjningen, ofta är det faktiskt Trafikverket som orsakar störningen och då får vi så vackert betala det själva. Men i vissa fall kan det vara ett fordons fel och då får den som orsakat störningen också stå för kostnaden, säger Thomas Petterson.
 
Ett pilotprojekt kommer inledas i november i år, då bland annat ett hjälplok ska placeras i Malmö.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista