Passagerare på väg mot flight SQ22, världens längsta non stop flygning
Planet som används är en ny Airbus-variant och det förbrukar ungefär en fjärdedel mindre bränsle än tidigare flygplansmodeller. Foto: TT

Dubbla pilotlag på världens längsta flygning

1:37 min

När flight SQ22 med pompa och ståt lyfter från flygplatsen i Singapore idag invigs världens längsta reguljära flyglinje.

Under resan till New York kommer passagerarna att tillryggalägga mer än 1.600 mil och vara i luften i nästan 19 timmar.

Flighten mellan Changi-flygplatsen i Singapore och Newark i New Jersey är ungefär en timme längre än den tidigare världsrekordhållaren.

Planet som används är en ny Airbus-variant och det förbrukar ungefär en fjärdedel mindre bränsle än tidigare flygplansmodeller. Det är på det viset som flygbolaget Singapore Airlines hoppas att den ska bli lönsam, en flight på samma sträcka lades ner för några år sedan, när oljepriset sköt i höjden.

Dubbla pilotlag ska turas om vid spakarna och passagerarna kan bara välja mellan affärsklass och extra rymlig ekonomiklass.

Men att vara i luften i 19 timmar innebär vissa risker, framförallt för blodproppar. Det försöker flygbolaget motverka med en hälsosam ombord-meny bestående av ekologiska råvaror.

Frågan är också hur rätt i tiden det är att tävla i allt längre flygningar, med tanke på flygets klimatpåverkan. Petter Krus, professor i fluida och mekatroniska system vid Linköpings Universitet, säger att tvärtemot vad man kan tro så kan det vara bättre för miljön med en mellanlandning på vägen.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista