En Volkswagen-logga ligger bland rostiga bildelar och ett avgas rör som. Foto: Sofia Jaramillo/AP och Erik G Svensson/TT.
Foto: Sofia Jaramillo/AP och Erik G Svensson/TT.

Tysk biljätte: Miljökraven ska kosta många jobb

1:51 min

Etthundratusen jobb kommer gå förlorade hos Volkswagen om kravet på sänkta koldioxidutsläpp går igenom.

Det säger idag biltillverkarens chef efter att EU:s miljöministrar i veckan enats om att minska utsläppen med 35 procent.

Efter EU-ministrarnas överenskommelse i Luxemburg kläms den tyska miljöministern åt från flera håll på hemmaplan, på den ena sidan de som tycker att den tyska regeringen är alldeles för undfallande mot bilindustrin och att det krävs en reduktion med 40 procent för att klara de övergripande klimatmålen och på andra sidan biltillverkare som tycker att hon tagit i alldeles för hårt.

Att minska koldioxidustläppen från bilar med 35 procent mellan åren 2021 och 2030, som ministrarna enades om, det skulle få dramatiska konsekvenser påstår Volkswagen-chefen Herbert Diess i en intervju med tidningen Süddeutsche Zeitung idag.

En fjärdedel av arbetsplatserna i koncernens fabriker, vilket motsvarar 100.000 jobb, skulle gå förlorade över en tioårsperiod, hävdar han.

Också inom koalitionsregeringen är den kristdemokratiske kommunikationsministern missnöjd över att den socialdemokratiska miljöministern, inte höll sig till den ursprungliga tyska linjen som förespråkade en reducering med 30 procent.

Så snabbt havererade den tillkämpade harmonin som de båda regeringskollegorna visade upp för bara en vecka sedan. Då handlade det om att kompensera ägare av de flera miljoner dieselbilar, som inte uppfyller de angivna utsläppsgränserna för hälsofarliga kväveoxider och som riskerar körförbud i flera tyska städer.

Det som presenterades som ett generöst ersättningspaket - visade sig främst gynna biltillverkarna som orsakat problemen med de manipulerade avgassystemen eftersom lösningen var att uppmuntra bilägare att köpa nya bilar, visserligen med rabatt, men inte större än de rabatter som hur som helst går att förhandla sig fram till vid bilköp.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".