Tredelad bild: Möbler , en man bär flera shoppingkassar över axeln, en kortläsare - en person stoppar in ett Eurocard
Ny statistik visar att konsumtionen ökar. Foto: TT/Sveriges Radio, bildmontage

Shoppar loss i Sverige

2:12 min

Shoppingturismen i Sverige har ökat stort, enligt siffror från Svensk Handel. Det är särskilt utländska besökare som shoppar loss när de är i Sverige, medan svenskar som turistar i hemlandet lägger en mindre del av reskassan på konsumtion.

– Jag tycker inte alls att det är förvånande för de är ju utomlands och kanske tycker att Sverige är en exotisk plats och tycker därför det är jätteroligt att shoppa här. Dessutom så har vi en valuta som är gynnsam för turister som kommer hit och handlar, säger Ingela Gabrielsson, privatekonom på Nordea.

Utländska besökare handlade för sammanlagt 63 miljarder i Sverige 2017, vilket var en ökning med 9 miljarder jämfört med året innan. Enligt Svensk Handels rapport "Shoppingturism i Sverige" la också utländska besökare lade också en större del av reskassan på konsumtion i detaljhandeln, hela 47 procent, vilket kan jämföras med svenska fritidsresenärer som bara la 24 procent.

Ingela Gabrielsson på Nordea, som varje år gör en undersökning om svenskarnas sommarsemester, säger att detta delvis kan förklaras med vilka resevanor som man har i Sverige.

– Det är väldigt mycket om att åka till landet, till familj, släkt och vänner, och ta det lugnt helt enkelt. Många vill ligga i hängmattan och koppla av på semestern.

Då gör man inte av med lika mycket pengar?

– Nej man gör ju inte och många har också fritidshus som de har ärvt och kanske delar med släktingar och då delar man också på utgifterna för det.

När det gäller utländska turister som handlar i Sverige kommer den största gruppen från Norge och Danmark följt av Tyskland och Storbritannien, men på uppgång är besökare från Kina och även USA. Mats Hedenström på Svensk Handel tror att detta bland annat beror på att Sverige blivit ett mer välkänt resmål.

– Vår bild är att vi gemensamt som nation blivit bättre på att marknadsföra Sverige som ett attraktivt besöksland.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".