Bild på ett klassrum och ett betygsutdrag.
Skolverkets nya allmänna råd som presenterades häromveckan och som ska fungera som en vägledning för lärare har mötts av både ris och ros. Foto: JESSICA GOW/TT och Anders Wiklund/TT.

Nya råd om skolbetyg ger mer makt åt lärare

2:55 min

Efter all kritik mot hur betygssystemet fungerar har Skolverket presenterat nya riktlinjer för hur lärare ska sätta betyg. En av förändringarna är att de så kallade bedömningsmatriserna kan försvinna. Det är lärarnas yrkeskunnande som ska styra, säger Anna Westerholm på Skolverket:

– Vi understryker verkligen att det är lärarens professionella yrkeskunnande som behöver få mer utrymme och att det är läraren som väljer vilken dokumentation som krävs för att göra en allsidig utvärdering av elevernas kunskaper, säger Anna Westerholm, avdelningschef på Skolverket för avdelningen för läroplaner.
 
Betygssystemet med stigande kunskapskrav, från A till F har kritiserats av såväl lärare och elever som vårdnadshavare, för att vara otydligt och svårt att förstå.

Skolverkets nya allmänna råd som presenterades häromveckan och som ska fungera som en vägledning för lärare har mötts av både ris och ros.

Många lärare ser exempelvis fördelar med att det blir läraren själv som ska få avgöra hur mycket man måste dokumentera och sedan redovisa av underlaget till betygssättningen. Men Jakob Möllstam, som är grundskolelärare i Partille utanför Göteborg och som driver en podd om skolan, ser också risker med det.

– Det jag fortfarande har frågor om är vad det här gör med likvärdigheten. Det finns ganska öppna förutsättningar för att göra som man vill. Kommer alla lärare att göra på samma sätt då – nej egentligen inte, säger Jakob Möllstam.

Tror du att det kan skifta mycket mellan lärare?

– Absolut. Det kan skifta mellan lärare till lärare och skola till skola, säger han.
 
Anna Westerholm på Skolverket håller inte med. Eniga är de däremot om att det är bra att Skolverkets råd pekar på riskerna med de så kallade bedömningsmatriserna med krav för varje betygssteg inför ett prov till exempel.

– De här riskerna är just att betygssättningen kan bli en mekanisk avprickning, istället för en professionell bedömning av läraren som gör en mer allsidig utvärdering av elevernas kunskaper, säger Anna Westerholm.
 
De nya allmänna råden ska också hjälpa lärare att sätta rätt betyg på elever som presterar ojämnt inom samma ämne, men läraren Jakob Möllstam tycker ändå inte att råden är tillräckliga. Det är betygssystemet i sig som är problemet menar han.

– Det är både för trubbigt och för ytligt samtidigt. Det bjuder in till att lärare ska överdokumentera sådant som egentligen inte spelar någon roll. Men det är också alldeles för komplext för exempelvis föräldrar och elever att ta till sig och förstå.

Har det blivit enklare att förstå med de allmänna råden?

– Nej absolut inte, säger läraren Jakob Möllstam.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".