Nya regler för utländsk lastbilstrafik

1:17 min

Efter långa och svåra förhandlingar enades EU:s transportministrar inatt om nya regler för lastbilschaufförer som kör tillfälliga transporter i andra EU-länder.

Flera länder motsatte sig beslutet men Sveriges infrastrukturminister, Tomas Eneroth, var nöjd.

– Vi har nu fått ökade möjligheter att kontrollera trafiken, vi har sett till att vi har fått schystare regler för de som jobbar inom transportsektorn. Jag är väldigt nöjd och glad att vi får en överenskommelse på plats.

De nya reglerna som transportministrarna röstade för innebär bland annat att man inte tillåter chaufförer att ha så kallad veckovila på minst 24 timmar i förarhytten och att alla lastbilar ska ha smarta färdskrivare. På så sätt ska man lättare kunna kontrollera att förare som kör tillfälliga transporter i andra EU-länder, vilket kallas cabotage, följer reglerna.

Tanken med cabotage är att värna miljön. En polsk förare som till exempel kört en last till norra Sverige ska kunna ta uppdrag inom Sverige på vägen hem.

Problemet har varit att chaufförer har utnyttjat systemet för att, i stor utsträckning, köra inrikestransporter i andra länder.

Frågan har splittrat EU-länderna i öst och väst. Transporterna är en viktig inkomstkälla för östländerna medan västländerna klagat över oschyst konkurrens med sämre arbetsvillkor.

Uppgörelsen om de nya reglerna satt också långt inne. Först runt midnatt lyckades ministrarna rösta igenom en kompromiss och då med liten marginal. Flera av östländerna motsatte sig också beslutet.

Och förhandlingarna är inte heller helt avslutade. Ministrarna måste även komma överens med EU-parlamentet som ännu inte har någon gemensam position i frågan.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista