Nevs vd Stefan Tilk utanför Nevs fabrik i Trollhättan
1 av 2
Nevs vd Stefan Tilk Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio
Nevsfabriken inifrån
2 av 2
Inne i Nevs fabrik i den kinesiska staden Tianjin Foto: Victor Jensen/Sveriges Radio.

Nu får Nevs grönt ljus i Kina

1:58 min

Elbilstillverkaren Nevs i Trollhättan har nu fått alla licenser som krävs för att få tillverka och sälja elbilar i Kina. Men samtidigt dröjer serietillverkningen av bilar för företaget som haft ekonomiska problem.

– Det är en otrolig milstolpe. Det finns inget annat utländskt företag som har fått detta och det är ett gott betyg att vi har lyckats med det. Värdet på bolaget har ökat enormt nu, säger Nevs vd Stefan Tilk.

Nevs har nu fått den licens som krävs för att få sälja elbilar i Kina och tidigare i höstas fick företaget den sista tillverkningslicensen som behövdes.

Det gör att serietillverkningen av elbilar nu kan starta i den färdigbyggda fabriken i kinesiska Tianjin. Men det kommer att dröja till någon gång innan sommaren. Det är mycket senare än vad Nevs först planerade.

Företaget hade som mål att bygga 10 000 elbilar i år i Kina, men i stället blir det alltså inte en enda.

Anledningen till förseningen är de ekonomiska problem som företaget har haft under året och som har gjort att Nevs inte kunnat betala alla leverantörer i tid.

– Eftersom vi varit så sena med betalningarna och haft en jobbig situation med finansieringen har vi inte kunnat köra på fullt ut. Men nu har vi betalat av och nu för vi en positiv dialog framåt om när vi kan få leveranser så att vi kan bygga bilar, säger Tilk.

Nu ska ekonomin vara bättre för Nevs efter att mer pengar kommit in från Kina.

– Läget är väsentligt mycket bättre än för bara någon månad sedan. Vi är i stort sett ett skuldfritt företag.

Elbilstillverkaren Nevs köpte Saab Automobiles konkursbo för drygt sex år sedan och har nu 700 anställda i Trollhättan och 800 i Kina. Ytterligare runt 1 000 personer ska anställas i Kina innan sommaren.

I Trollhättan ska fabriken efter årsskiftet börja bygga delar till bilarna som sedan ska skeppas till Kina och fabriken i Tianjin.

Men det leder troligen inte till några nya jobb i Trollhättan, som det tidigare har pratats om.

Det är först någon gång om ett par år som det kan bli serietillverkning av hela bilar i Trollhättan – något som skulle ge många nya jobb.

– Det blir nog inte förrän i slutet på 2020. Det är en viss försening av produktionen i Trollhättan, säger Stefan Tilk till Ekot.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista