Tatuering med texten Schysta villkor och bild på professor Dennis Töllborg.
Dennis Töllborg, professor i rättsvetenskap vid Göteborgs universitet Foto: Björn Larsson Rosvall/TT, Anders Wejrot/TT

Är facket starkare än småföretagaren?

2:04 min

Att Stefan Löfven öppnat för ändringar i arbetsrätten, som ett sätt att locka in Centern i regeringsunderlaget, upprör LO.

Ändrade turordningsregler vid uppsägningar skulle missgynna löntagarna, anser LO-ledningen. Men professor Dennis Töllborg håller inte med.

De fackliga centralorganisationerna skulle tappa makt, men inte nödvändigtvis löntagarna, enligt Dennis Töllborg, professor i rättsvetenskap vid Göteborgs universitet.

– Tar man bort de reglerna så kommer det för fackföreningarna att bli en maktförskjutning till förmån för framför allt oorganiserade arbetsgivare, småföretagare och sådant. I vilken utsträckning det påverkar löntagarna? Ja, det måste kopplas till den interna medlemsdemokrati som finns i de etablerade fackliga organisationerna. Och den är väl inget att skryta över.
 
När lagarna på arbetsmarknaden kom till, i början av 1970-talet så innebar det att en stor del av de centrala avtal som träffats mellan parterna, under årtiondena innan, upphöjdes till lag. Samtidigt befästes dessa parters makt över arbetsmarknaden.

Kan man säga att lagstiftningen från 1970-talet på arbetsmarknadsområdet, ger de centrala fackliga organisationerna en större makt på arbetsmarknaden än vad som är fallet i andra länder?

– Japp, och det var exakt det, jag säger inte att det var det enda skälet, men det var ett av de avgörande skälen. Det har jag till och med från hästens mun, Carl Lidbom, som jag pratade med, då på 70-talet, om just detta.

– Det har att göra med behovet av stabilitet och då ville man inte ha små, medlemsstyrda fackföreningar som Hamnarbetarförbundet, Syndikalister och sådana, utan då försköts makten, genom lagstiftningen, till de så kallade etablerade, fackliga organisationerna, fortsätter Dennis Töllborg.
 
Carl Lidbom var statsråd i flera socialdemokratiska regeringar under tillväxtåren på 1960-talet, då Svenskt näringsliv dominerades av storföretag, ofta multinationella. Den svenska modellen med centrala överenskommelser mellan parterna fungerade som olja i arbetsmarknadsmaskineriet.

Men mycket har hänt sedan dess. I dag är det i småföretagen som många av de nya jobben skapas. De är ofta inte med i arbetsgivarorganisationer som tecknar kollektivavtal, utan tvingas in i något av de hundratals kollektivavtal som tecknats av andra, och inte sällan är dåligt anpassade till de små företagens villkor.

I den världen är det de etablerade fackliga organisationerna som utövar makten, säger Erik Sjölander, fiskerikonsulent med eget företag och vice ordförande för Småföretagens riksorganisation.

– När facket en gång startade så slogs man ju för den lille. I dag är ju den stora fackföreningen den maktfaktorn,  i förhållande till mig som är liten, inte är med i något förbund och inte har något kollektivavtal eller någonting.

Är det så då, att man som liten företagare är rädd för facket i dag och att det kan vara en bidragande orsak till att man också blir rädd för att anställa?

– Ja, alldeles säkert. Facket har en förmåga att tala med för mycket maktspråk, för mycket myndighetsspråk närmast, fast att det borde vara så att man har en ömsesidighet. För ju fler jag kan anställda, ju fler är det som facket kan engagera i sin verksamhet.
  
Socialdemokraterna har alltså öppnat för att genomföra förändringar i arbetsrätten. Men Centern driver även, sedan flera år tillbaka ett krav på att en stor arbetsmarknadskommission tillsätts, liknande den Lindbeck-kommission som tillkom under den ekonomiska krisen på 1990-talet. Dennis Töllborg tycker att det är en bra idé.

– Jag tror att Centerpartiet har rätt i sin analys där och jag kan nog säga att en arbetsmarknadskommission som inte bara tittar på regelverken utan på allting som sammanhänger med den: arbetsmarknadspolitik, arbetsförmedling, allt ting som hänger ihop med arbetsmarknaden och ta ett nytt helhetsgrepp på det, det är nog rimligt.

– Lagstiftningen är inte sammanhängande i dag så det finns nog skäl att tillsätta en sådan kommission för i dag är det för mycket plotter, ungefär som skattelagstiftning, säger Dennis Töllborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista