En datorgenererad bild av ett elflygplan.
– Sverige är ett av få länder i världen som har möjlighet att ta fram flygplan, enligt forskaren Anders Forslund på Chalmers. Foto: Elise

Svenskt elflygplan bara sju år bort

2:12 min

Elektriskt flyg är inte längre science fiction. Förhoppningen är att  satsningen på ett svensktillverkat el-regionalflygplan ska skapa många nya högteknologiska jobb.

– Det handlar egentligen inte bara om att bygga ett flygplan utan om att bygga en industri i Sverige. Produkterna är inte bara planet utan produkten är industrin som vi tar fram och det sträcker sig genom utbildningssystemet in i alla in i alla industrier, säger Anders Forslund forskare vid Chalmers i Göteborg som leder utvecklingsprojektet Elise och fortsätter:

– Vi startade lite senare än vad de gjorde i andra länder men nu är vi igång och vi springer nog snabbare än vad de gör.

Runtom i världen pågår en intensiv forskningen för en övergång från fossila drivmedel till eldrift inom flyget, framför allt i länder som USA, Kina och Tyskland. Det handlar om allt mellan små startup-företag till stora flygplanstillverkare som Boeing.

Satsningen Elise, Elektrisk Lufttransport i Sverige, tog klivet in på det heta området elflyg så sent som i våras där forskare nu jobbar tillsammans med myndigheter och företag med kopplingar till flyg, bland andra Saab.

– Där har vi den stora fördelen i Sverige – att vi sitter på mycket av den här kompetensen. Vi är faktiskt ett av de få länder i världen som har möjlighet att ta fram certifierade flygplan.

Förhoppningarna är att svensk flygindustri ska hitta en egen nisch i den internationella konkurrensen. Först med att ta fram ett plan med plats för åtta passagerare för regionalflygningar på upp till 40 mil.

Tidsplanen är spikad: Först ett hel-elektriskt testplan om 2,5 år och 2026 ska det första certifierade svensktillverkare planet gå i inrikestrafik. Av säkerhetsskäl först en hybridvariant.

– Med de här 400 kilometerna kommer vi att kunna täcka ungefär en tredjedel av inrikesresorna i Sverige.

Var blir den första rutten?

– Det finns en stor mängd rutter men vi tittar i första hand på små rutter. Stockholm-Visby skulle kunna vara en rutt. Vi tittar också väldigt mycket på Norrland, så som sträckor Örnsköldsvik-Sundsvall eller Örnsköldsvik-Östersund.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista