Några logotyper för stora svenska banker.
Missnöjda bankkunders anmälningar mot de svenska bankerna ökade med ungefär 85 procent under 2018. Foto: TT.

Rekord i missnöjda bankkunder

2:00 min

Antalet ärenden hos Allmänna reklamationsnämnden som gäller banker ökade med hisnande 85 procent förra året, jämfört med året innan.

Antalet anmälningar till ARN ökade kraftigt under fjolåret. Över 17 000 ärenden innebär en ökning med 22 procent jämfört med 2017. Bankerna står för den största ökningen.

– Att ökningen är så stor är överraskande. Det är den största ökningen i nämndens historia. Och det som framför allt sticker ut är bankärendena. De ökade med ungefär 85 procent under förra året, säger reklamationsnämndens chef, Marcus Isgren. 

Att döma av anmälningarna till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, är missnöjet stort bland landets konsumenter med hur företag sköter sig vad gäller allt från utlovad standard på hotellrum till nyköpta möbler som inte håller måttet.

Myndigheten, med uppdrag att opartiskt hjälpa till att lösa reklamationstvister utanför domstol, har under en rad år fått allt fler ärenden.

I fjol stärktes den trenden ytterligare, med 17 575 anmälningar Det har samtidigt lett till längre handläggningstider.

– De trender vi ser talar för att de fortsätter. Ser man på bankerna var den ökningen den absolut största under andra halvåret, då var den vissa månader uppe på 200 till 250 procent. Och ökningen har egentligen tagit fart på alla avdelningar så vi tror det här håller i sig, säger Marcus Isgren.
  
I drygt 40 procent av fallen får konsumenterna rätt gentemot bolagen de är i tvist med, en siffra som varit rätt konstant de senaste åren.

Men sannolikheten att få rätt genom ARN i de kraftigt växande antalet tvister med banker, den är betydligt lägre enligt Marcus Isgren.

– Det händer i en del fall, men i de absolut största antalet fall så får man inte rätt gentemot banken. Det handlar då till exempel om att man inte varit tillräckligt försiktig med sina koder eller med sin inloggning till mobilt bank-id. Man måste vara väldigt försiktig med att lämna ut det till andra, säger Magnus Isgren.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista