Ung kvinna kollar Instagram på mobilen.
1 av 2
Ung kvinna kollar Instagram på mobilen. Foto: Isabell Höjman/TT.
Sebastian Bay, svensk expert på desinformation vid Nato Stratcom i Riga.
2 av 2
Sebastian Bay, svensk expert på desinformation vid Nato Stratcom i Riga. Foto: Beatrice Janzon/Sveriges Radio.

Företag vill granska fusk i sociala medier

2:15 min

Allt fler företag vill nu granska om kända personers sociala mediekonton är manipulerade.

Fusket med att köpa följare är ett problem för bland annat annonsindustrin som ska avgöra personers värde inför kampanjer. 
 
– Det här har blivit ett stort problem för annonsindustrin. Det kan vara så att en känd person på Twitter har en miljon följare. Men vid närmare granskning så kanske en halv miljon eller 300 000 av de här följarna är falska konton, säger Sebastian Bay, Sveriges representant vid Nato Stratcom i Riga med internationell forskning om desinformation. 

– Och då vill man ju som annonsör inte betala för de här falska kontona, säger Sebastian Bay.

Sveriges deltagande i Riga
är en del av regeringens satsning på ett psykologiskt försvar. Alltfler annonsföretag tar nu hjälp av analysföretag för att granska kända personers sociala mediekonton, enligt Nato Stratcom.
 
Ofta mäts personers framgångar i hur populära de är i sociala medier som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube. Bloggare eller sociala medieprofiler, som också kallas influencers, kan ha lika stor räckvidd som nyhetsredaktioner och får betalt för att göra inlägg om produkter.

Men det går att fuska genom att köpa gilla-markeringar, följare och visningar av videoklipp. Botar, kapade och falska konton liksom frilansare i bland annat låglöneländer med uppdrag att kommentera och trycka på gilla-knappen kan ligga bakom en del av populariteten i sociala medier.

Experter vid forskningscentret har i internationella studier konstaterat hur omfattande industrin bakom fusket är och att det med enkla medel och till låga priser går att köpa falsk popularitet.

– Eftersom manipuleringen av social medier är ett så omfattande problem måste annonsföretag på något sätt ta reda på vad en annons egentligen är värd, säger Sebastian Bay.
 
Nu växer en marknad för att avslöja fusket, enligt Nato Stratcom. 

– Därför börjar det nu utvecklas en industri med en sorts genomlysningsbransch där man vill veta hur mycket reklam hos en viss influencer är värd, säger Sebastian Bay, expert på desinformation. 

Relaterat

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista