Hamnarbetare i ett tio tal svenska hamnar la ner sitt arbete på onsdagsmorgonen.
Hamnarbetare i ett tio tal svenska hamnar la ner sitt arbete på onsdagsmorgonen. Foto: Linda Evereus/Sveriges Radio.

Strejken igång – flera hamnar berörs

1:41 min

Klockan sju på morgonen inleddes en punktstrejk och en lockout i ett antal hamnar runt om i landet

I Malmö handlar det om ett 30-tal hamnarbetare som lagt ner arbetet.

– Det står ett antal hamnarbetare här som har ställt sig en bit från området och har dukat upp med kaffe, säger Ekots reporter Linda Evereus, på plats vid hamnen i Malmö.

Konflikten gäller Hamnarbetarförbundets (med 1 300 medlemmar) krav på ett eget kollektivavtal med arbetsgivaren Sveriges Hamnar i stället för ett så kallat hängavtal under Transportarbetareförbundet.

En bransch har ett kollektivavtal, med samma löner och villkor. Det är "den svenska modellens innersta väsen", och avtalet med hamnarna har vi med Transport, framhåller Mattias Dahl, VD för Sveriges hamnar.

– Man får inte allt. Vi har trots allt valt att gå dem till möts hela vägen i och med att de har fått ett eget kollektivavtal. Hamnarbetarförbundet har inte rört sig en millimeter, säger han i P1-morgon.

Han accepterar inte Hamnarbetarförbundets krav på att få teckna eget kollektivavtal med arbetsgivarna i Sveriges hamnar – det uppdraget ligger hos facket Transport.

– Vi har ett löfte till transport att de ska teckna de lokala avtalet, säger Mattias Dahl.

På tisdags morgon kom medlarnas bud, som förbundet avvisade, då det var för lika den den kravlista som arbetsgivarparten presenterade i helgen, enligt Transportarbetareförbundets styrelseledamot Erik Helgeson.

Enligt honom är konflikten en "en kamp för överlevnad".

– Både för organisationen men även för våra medlemmar, säger Erik Helgeson i P1-morgon. 

Arbetsgivarsidan tycker att den typ av andrahandsavtal, en typ av hängavtal, som presenterats borde tillfredsställa Hamnarbetarförbundet.

Det gör det inte, tycker förbundet, bland annat då det inte ger dem möjligheten att företräda sina medlemmar i direkta förhandlingar.

– Jag köper inte argumentationen att eftersom man erbjuder oss möjligheten att återigen komma in i arbetsmiljöarbetet i hamnarna så ska vi sälja bort möjligheten att företräda medlemmarna i vanliga förbehandlingar om medlemmarnas vardag. Vi ska inte behöva göra det valet, och vi tänker inte göra detta, säger Erik Helgeson.

Fakta: Hamnkonflikten

Konflikten mellan den fackliga organisationen Hamnarbetarförbundet och arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar har pågått sedan 2016.

Bakgrunden till konflikten är att Hamnarbetarförbundet vill ha ett eget kollektivavtal med Sveriges Hamnar, bland annat för att själv kunna få förhandla om avtalsvillkor.

Arbetsgivarna har ett rikstäckande kollektivavtal med LO-förbundet Transport och vill inte ha två olika avtal för samma arbete utan har erbjudit Hamnarbetarförbundet ett hängavtal till det befintliga kollektivavtalet med Transport.

Hamnarbetarförbundet har 1 300 medlemmar, vilket är omkring hälften av landets hamnarbetare.

I en rapport från Svenskt näringsliv beräknades svenska företags kostnader till följd av hamnstrejken under 2017 till 4,5 miljarder kronor till följd av bland annat ändrade transportvägar, längre transporttider och försenade leveranser. (TT)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista