Centerpartiets Annie Lööf.
Foto: Lars Pehrson/SvD/TT

Lööf höstens mest googlade partiledare

1:00 min

Centerpartiledaren fick mycket uppmärksamhet både i traditionella och sociala medier under hösten.

Hon är också den partiledare som fått flest negativa inlägg i sociala medier, det visar Mediemätaren som Sifo gör för Ekot.

– Det är klart att det är inte roligt när man får stenhård kritik, men det är också så att man lär sig att få lite hårdare hud, och fokusera på vad vi faktiskt ska uträtta i politiken, säger Michael Arthursson som är Centerpartiets partisekreterare

Sifos mediemätare visar bland annat vilket genomslag partiledare och partier får i traditionella liksom i sociala medier.

Mätningen omfattar huvudnyheterna i radio, tv och de största dagstidningarna samt det som diskuteras mest på Facebook och Twitter. På Facebook gäller det öppna sidor och länkar som människor delar emellan sig.

Från den första oktober till 31 december, som ju dominerats av det politiska spelet och regeringsbildningen, är det alltså Centerpartiet och partiledare Annie Lööf som stack ut. Hon var den utan jämförelse mest googlade partiledaren, är etta på Twitter och den som efter statsminister Stefan Löfven synts allra mest på Facebook.

Men mycket av uppmärksamheten handlade om kritik. Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson ser en direkt koppling till regeringsfrågan.

– Trots att Annie Lööf och vi i Centerpartiet har fört fram ett antal olika lösningar på regeringsfrågan, så har det blivit väldigt stor uppmärksamhet på de lösningar vi inte vill ha, därför att det är de som har kommit upp till voteringar i riksdagen. Så det har satts en nej-stämpel på oss som vi tycker är ganska orättvis, säger han.
 
Mest intensivt var samtalet i sociala medier när Centerpartiet och Liberalerna röstade ned Ulf Kristersson som statsminister i november. Även Liberalernas Jan Björklund drabbades av negativ publicitet, men inte alls lika mycket som Centerpartiledaren.

Samtidigt var Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor en av de mest positivt omtalade partiledarna. Minst synliga under perioden var de båda miljöpartistiska språkrören som när de väl syntes mest fick negativ publicitet.

Enligt Ekots politiska kommentator Fredrik Furtenbach är en del av förklaringen till centerpartiet och Annie Lööfs publicitet att Centern satt på nyckeln till vem som skulle bli statsminister.

– Men sen är det så att i sociala medier hade Annie Lööf redan varit måltavla en tid för en del grupper, särskilt för dem som vill begränsa eller stoppa invandringen, så hon retade redan en del av debattörerna till höger på Twitter. Och sen förstärktes det här när många debattörer på sociala medier till höger uppfattade det som att Annie Lööf förstörde möjligheten att göra Ulf Kristersson till statsminister.

Vad säger den här mätningen om vad folk i allmänhet tycker om Annie Lööf och Centerpartiet?

– Ja, man ska ju komma ihåg att de här är inte en opinionsmätning, utan på sociala medier är det de starka känslorna som syns. Titta man på hur väljarna uppfattar Centerpartiet, så har det egentligen inte hänt så himla mycket, utan stödet har sjunkit lite sedan valet, säger Fredrik Furtenbach.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista