”Mer språkträning behövs i skolan”

1:55 min

Elever till föräldrar som inte är födda i Sverige presterar sämre i skolan än elever till föräldrar födda i Sverige. Det visar en rapport från europeiska samarbetsorganisationen OECD. För att förbättra resultaten föreslår OECD fler lärare och att erbjuda språkträning.

Sverige har redan gjort mycket för att stänga prestationsgapet mellan infödda och utlandsfödda elever, men den stora tillströmningen av nyanlända under 2014-2015 kräver fler insatser. Med anledningen av det har regeringen tillfrågat OECD om råd, som nu presenterar en rad förslag på åtgärder utifrån exempel från andra Europeiska länder med likartade problem.

Att motverka segregation är viktigt för att komma tillrätta med glappet elevgrupper emellan.

 – Problemet beror bland annat på koncentrationen av elever i vissa skolor, säger Francesca Borgonovi, analytiker vid OECD, och tillägger att de problemen i sin tur förstärks av segregationen på bostadsmarknaden.

Men det är något som kan motverkas genom det fria skolvalet – en möjlighet som redan finns i Sverige i dag. Men OECD-rapporten trycker på vikten av att ge föräldrar och barn i utsatta grupper rätt stöd för att kunna välja skola.

I Nederländerna har man med gott resultat inrättat så kallade kunskapscenter genom vilka föräldrar och elever, förut att få information om skolor, också kan besöka i guidade turer. Det har fått fler att göra aktiva skolval.

– Det har visat sig minska segregationen i Nederländerna, så vi känner att det här är ett lovande exempel på något som är kostnadseffektivt att genomföra, säger Francesca Borgonovi.

Men, tillägger hon, det är endast ett förslag och det är upp till den svenska regeringen att ta ställning det.

Förutom åtgärder som uppmuntrar till aktiva skolval pekar OECD-rapporten ut tre andra arbetsområden som viktiga. Det handlar dels om att bygga upp lärarkapaciteten och dels om att erbjuda språkträning och att bli bättre på att hantera mångfald inom skolan.

– Problemet handlar om hur man säkerställer att mångfalden i klassrummet speglar mångfalden i samhället, säger Francesca Borgonovi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista