Omkring 300 medlemmar har valt att begära utträde ur fackförbundet Ledarna
Foto: TT

Medlemmar lämnar fackförbund efter avslöjande

2:43 min

Omkring 300 medlemmar har valt att begära utträde ur fackförbundet Ledarna, sedan tidningen Aftonbladet rapporterat om dyra resor och andra förmånliga villkor för facktoppar.

Lena Henriksson tycker att medlemmarnas pengar har utnyttjats till fel saker och hon funderar nu på att lämna Ledarna.

– Jag har varit med i Ledarna i jättemånga år, säkert 15-17 år. Nu är jag jättebesviken, säger hon.

Ledarna har drygt 90 000 medlemmar. En av de cirka 300 som har begärt utträde den senaste veckan är Erik Gedeck.

– Man ställer sig frågan varför man ska vara med och betala pengar varje månad till en organisation när jag inte känner fullt förtroende, säger han. 

I Aftonbladets granskning av Ledarna, ett fackförbund för chefer, framkommer bland annat att höga företrädare åkt på dyra resor på upp till 90 000 kronor per person. Fem resor har kostat nära 2,3 miljoner kronor.

Enligt tidningen har facktoppar flugit affärsklass trots att de inlett resor med semestrar och också låtit förbundet betala för en semestrande anhörig.

Ledarnas förbundsordförande Andreas Miller säger att reglerna ändras nu.

– Framöver ska inte anhöriga få följa med på resor som Ledarna anordnar, säger han.

Varför har anhöriga fått följa med?

– Det har tidigare funnits ett regelverk där det varit möjligt för anhöriga att följa med, nu har jag sagt att vi inte ska ha det så framåt.

När blir det så?

– Det är så i princip nu, men vi ska ta och fatta beslut i en medföljandepolicy som kommer i mars.

Ny medföljandepolicy och ny representationspolicy, och också ny vd ska det bli hos Ledarna. Den förre vd:n Per Hedelin fick gå första februari på grund av bristande förtroende hos styrelsen. Med uppsägningslön och fallskärm kan det kosta förbundet drygt åtta miljoner kronor.

Ekot har sökt men inte lyckats nå Hedelin. Enligt Aftonbladet har han fram till sommaren en Porsche som kostade 800 000 kronor som förmånsbil. Ordförande Andreas Miller har pendlarkort på tåget betalt av jobbet, men även han har förmånsbil, en Volvo värd drygt en halv miljon:

– Nu är det ju så att jag också har uppdrag att träffa medlemmar över hela landet, och då har jag också en förmånsbil.

Vad är det för behov att ha en sådan exklusiv bil, som kostar drygt en halv miljon?

– Ledarna har valt att ha en miljöpolicy, som säger att vi ska ha laddhybrider eller el-bilar, och då har jag fått en laddhybrid.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista