Godkänns av tio tillverkare

Kravet: Låt fler köra på förnybar diesel

2:04 min

I dag godkänner tio tillverkare – i olika utsträckning – att deras bilar körs på den förnyelsebara dieseln HVO100.

Det borde vara fler, enligt flera organisationer.

– Vi skulle sänka miljöpåverkan från vägtrafiken markant om vi gjorde det, säger Martin Prieto Beaulieu på Gröna bilister till Ekot.

Gröna Bilister tycker att det ska vara ett krav att de biltillverkare som säljer nya bilar i Sverige måste se till att bilarna klarar av att köras på minst ett förnyelsebart drivmedel.

Sverige har som mål att utsläppen från inrikes transporter, utom flyg, ska minska med minst 70 procent till år 2030 och flera organisationer anser att HVO är en viktig del för att klara av det målet.

Motormännens Riksförbund tycker att fler dieselbilar borde få grönt ljus att köra på drivmedlet.

– Det är synd att inte fler biltillverkare godkänner det. Vi kan egentligen inte se något skäl till att vänta med det. Rent tekniskt ser vi inte att det finns något skäl att inte godkänna det här drivmedlet, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på organisationen, till Ekot.

HVO100 tillverkas av till exempel växter, rester från massaindustri och överbliven matolja. Drivmedlet kan minska utsläppen av koldioxid med uppemot 90 procent, jämfört med vanlig fossil diesel.

Men det finns flera utmaningar och problem, bland annat att det ska finnas tillräckligt av drivmedlet och att råvarorna i tillverkningen ska vara klimat- och miljövänliga, och inte till exempel vara palmolja eller dess biprodukt PFAD.

Just nu är det tio bilmärken som, i olika stor utsträckning, godkänner att en del av deras dieselbilar körs på den förnyelsebara dieseln. Det enligt statistik som Ekot tagit del av.

Enligt branschorganisation Bil Sweden kommer det bli fler framöver.

– Vi har ett antal godkända modeller redan i dag och det ökar hela tiden. Samtidigt måste vi komma ihåg att det än så länge väldigt mycket är en svensk företeelse, säger Anders Norén som är teknisk chef.

Anders Norén säger att innan biltillverkarna godkänner HVO vill de vara helt säkra på att drivmedlet inte påverkar bilen och utsläppen från den på något sätt.

Det kan till exempel handla om att utsläppen från bilen inte ska bli högre när bilen körs på HVO kontra vanlig fossil diesel.

Bil Sweden spår också att allt fler äldre dieselbilar kommer godkännas och då kommer det göra stor nytta.

– Definitivt. Vi ser redan att vissa bilmärken har släppt det för äldre modeller, säger Anders Norén.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista