Förseningar

Tågbolag vill ersättas för järnvägsstrul

1:54 min

Trafikverket har fått in nära 300 000 ansökningar från tågbolag som vill ha ersättning för kostnader i samband med förseningar.

Bakgrunden är den nya järnvägstrafiklagen som infördes 1 juli förra året och som innebär att tågföretag kan kräva skadestånd för problem som beror på infrastrukturen.

 – Att det skulle kunna komma många ansökningar hade vi på känn men hur många visste vi inte. Nu har vi något att utgå ifrån och jobba vidare med, säger Bengt Olsson presschef på Trafikverket.

2018 var ett mycket besvärligt år för tågtrafiken. Över 12 procent av alla passagerartåg var mer än fem minuter försenade eller inställda enligt Trafikverkets statistik. En tredjedel av förseningarna handlade om problem med infrastruktur som fel på signalanläggningar, kontaktledningar, spår och växlar.

Som ett led i arbetet med att få ner antalet förseningar i tågtrafiken infördes i somras en ny lagstiftning där tågbolagen bland annat fick rätt att ansöka om ersättning för kostnader som de får på grund av förseningar exempelvis ersättningstrafik, mat och hotellnätter till strandsatta resenärer.

Beror felet på problem med infrastrukturen hamnar notan hos Trafikverket.

Drygt ett halvår med den nya lagstiftningen har nära 300 000 ansökningar från nio olika tågaktörer kommit in till Trafikverket med ett anspråk på totalt 108 miljoner kronor.

Trafikverket håller nu på att gå igenom ansökningarna för att avgöra vilka som har rätt till ersättning och under mars månad blir det klart hur mycket som kommer att betalas ut.

Om det här dryga halvåret med de nya reglerna har satt press på Trafikverket och gett något resultat är för tidigt att säga enligt Bengt Olsson presschef på Trafikverket. Han tror ändå att det ger effekt framöver:

– Vi har ett mål att nå 95 procent punktlighet och då måste anläggningen skärpas upp.

Men ska inte den här drivkraften finnas ändå, utan ett ersättningssystem, att ni ska vara så bra som möjligt och leverera?

– Vi kanske inte är där riktigt ännu, vi behöver vara mera på och snabbare och då kan detta vara ett incitament, säger Bengt Olsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista