Trafiksäkerhet

EU-krav på fordon ska minska trafikolyckorna

1:56 min

Europaparlamentet vill nu införa nya säkerhetskrav på alla nya fordon som säljs inom EU, så som bilar och lastbilar. De nya kraven ska minska antalet trafikolyckor och rädda liv. Nu ska kraven förhandlas med medlemsländerna.

Till exempel ska fordonen behöva ha alkolås, säger Fredrick Federley som är EU-parlamentariker för Centerpartiet.

– Kraven vi vill ställa handlar till exempel om alkolås. Men också om att det ska finnas varningsfunktioner om du börjar bli okoncentrerad, att bilen känner av om du inte har samma fokus på körningen som du haft tidigare. Mycket handlar om att du ska hålla din uppmärksamhet på vägen och att du ska vara i ett bra och fungerande tillstånd när du kör, annars ska bilen säga till, säger Federley till Ekot.

Europaparlamentet vill att de nya hårdare kraven införs på alla nya vägfordon som säljs inom EU, så som bilar och lastbilar.

Målet är att det ska minska antalet trafikolyckor och att det ska rädda liv.

Men innan de nya kraven kan bli verklighet måste de förhandlas med medlemsländerna, en process som nu har inletts.

Därmed är det inte säkert att kraven kommer bli precis så som parlamentet vill, men Centerpartiets Fredrick Federley tror att det mesta kommer att gå igenom.

– Jag tror det är rätt sannolikt. I medlemsstaterna är det rätt många som ligger på och vill ha hårdare krav också. Jag bedömer att även om det här kanske inte är den exakta utkomsten så kommer vi nog hamna någonstans ganska nära, säger han till Ekot.

De nya kraven kan komma att införas om några år och om parlamentet får som de vill måste de nya fordon som säljs bland annat ha hastighetssystem som varnar om föraren kör över hastighetsgränsen och för alla nya bilar krävs också ett nödbromssystem.

Det är bra förslag, tycker Magnus Granström som är föreståndare för trafiksäkerhetscentret Safer på Chalmers tekniska högskolan i Göteborg.

– Alla typer av hjälpsystem som kan assistera föraren i olika sammanhang och helt enkelt hjälpa till att undvika olyckor eller minska effekten av olyckor är positivt, säger han.

Trafiksäkerheten har förbättras ordentligt i Europa sedan början av 2000-talet.

Från 2001 till 2017 har dödsfallen mer än halverats, enligt EU. Men minskningen har avstannat.

Det var runt 25 000 personer som omkom på vägarna inom EU 2017. För att förbättra dessa siffror krävs alltså nya åtgärder, enligt parlamentet.

Branschorganisationen Bil Sweden tycker förslaget generellt är bra, men det finns en viss kritik mot delar av förslaget.

– De saker vi är tveksamma till är där vi anser att det finns bättre tekniska lösningar eller där man inte riktigt gjort analysen av vilka kostnader det är för fordonsägare, fordonstillverkare och samhället, säger vd:n Mattias Bergman till Ekot.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista