Efter flygkraschen i Etiopien

Hård kritik mot amerikanska luftfartsmyndigheten

1:58 min

Flygplanstillverkaren Boeing brottas nu med frågan om hur det ska hantera krisen efter den senaste tidens flygkrascher med företagets mest sålda plan.

Samtidigt vill den amerikanska kongressen utreda varför den amerikanska luftfartsmyndigheten väntade så länge med att stoppa flygningar med planen i USA.

– Vi fick ny information som visade på likheter med Lion Air-kraschen i oktober, säger Dan Elwell, chef för den amerikanska luftfartsmyndigheten till tv-bolaget ABC.

Men en rad amerikanska politiker går nu till hård attack mot myndigheten som man menar borde agerat mycket tidigare. Nu inleder flera kongressutskott granskningar av vad det kom sig att USA som ansett sig som ledande inom flygsäkerhet var sist med att stoppa flygningarna med den olycksdrabbade modellen.

Det finns misstankar om att president Trumps nära relation med företagsjätten kan ha bidragit till den sena reaktionen – USA:s tillförordnade försvarsminister Shanahan har 30 år på Boeing bakom sig och företagsledningen har stått i kontakt med presidenten själv efter söndagens krasch.

Men relationen är inte unik för den nuvarande presidenten, Boeing har gett miljonbelopp till både Barack Obamas och Donald Trumps presidentinstallationer.

För företagets del kommer de ekonomiska problem nu i flera led. Dels måste alla de 370 plan som sålts de senaste åren nu gås igenom samtidigt som man inte kommer kunna leverera beställda plan.

Men värst är förmodligen det skadade förtroendet för företagets mest populära modell. Ett långvarigt försäljningstapp skulle förmodligen gynna den europeiska flygplanstillverkaren och konkurrenten Airbus.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista