Flygplansolyckan i Etiopien

Analys: Pekar på likhet mellan krascher

1:14 min

Det finns tydliga likheter mellan flygkraschen i Etiopien och olyckan i Indonesien i höstas, säger den etiopiska transportministern idag.

 Flera tusen sörjande samlades i Etiopiens huvudstad Addis Abeba för en ceremoni till minne av offren som dog i flygkraschen för en vecka sedan.

Samtidigt talar landets transportminister om ”tydliga likheter” mellan krascherna i Etiopien och den tidigare i Indonesien med samma typ av plan.

– Tydliga likheter har noterats mellan Ethiopian Air Flight 302 och Indonesian Lion Air Flight 610, som kommer att bli föremål för ytterligare granskning under utredningen, säger transportminister Dagmawit Moges efter att etiopiska myndigheter fått ta del av vad franska haverimyndigheten BEA lyckats tanka ned ur planets svarta lådor, enligt amerikanska Wall Street Journal.

Hon säger också att både amerikanska och etiopiska myndigheter styrker de data som tankats ned.

Enligt tidningen har utredarna lyckats få ut all relevant och nödvändig information ur de svarta lådorna. Inom 30 dagar ska en preliminär haveriutredning presenteras.

Samtliga 157 ombord omkom när en nästan ny Boeing 737 Max 8 kraschade i Etiopien den 10 mars. Utredarna tittar bland annat på kopplingar till olyckan med det plan av samma Boeing-modell som störtade i Indonesien i oktober, med 189 dödsoffer som följd.

En teori är att ett nödsystem, som förkortas MCAS och som reglerar planets fart och höjd, inte fungerar som det ska. Flygplanstypen har nu efter många turer fått flygförbud i en lång rad länder.

Enligt tidningen The Seattle Times, som åberopar källor som arbetar eller har arbetat inom det amerikanska luftfartsverket (FAA), tror Boeing efter analyser att 737 Max-modellen kan ha flera säkerhetsproblem. Tidningen ställde redan några dagar före kraschen i Etiopien frågor till företaget och myndigheten om uppgifterna men svaren har inte varit detaljerade.

I ett uttalande på söndagen hänvisar Boeing till att FAA har godkänt MCAS-systemet och kommit fram till att flygplansmodellen uppfyllt alla säkerhetsregler och krav som ställs.

Fyra svenskar fanns bland dödsoffren i Etiopien. En var en kvinna som jobbade på biståndsmyndigheten Sida. Enligt Expressen var hon 50 år gammal och de övriga svenskarna var en 30-årig kvinna, en 55-årig man samt en 45-årig man som varit bosatt i Kenya sedan 2008.

En massbegravning ägde rum på söndagen vid den Heliga treenighetens katedral i den etiopiska huvudstaden Addis Abeba. Ortodoxa präster svingade rökelse över kistor klädda i den etiopiska flaggan där inramade foton på de omkomna lagts ovanpå.

– Jag kan inte glömma att hon lämnade ett åtta månader gammalt barn och aldrig kom tillbaka, säger Meselech Petros, vars syster Amma Tesfamariam arbetade som flygvärdinna på planet som kraschade förra söndagen.

Kistorna var tomma eftersom det kommer att dröja innan de anhöriga får hem kvarlevorna, som i många fall rör sig om förkolnade fragment. Det kommer att ta uppemot sex månader att med hjälp av dna-tester identifiera resterna efter människorna som dog i kraschen. I väntan på det har anhöriga erbjudits jord från olycksplatsen att begrava.

– Det gör oss så ledsna att vi inte kunde finna några av hennes kvarlevor, säger Teshome Legesse, vars syskonbarn Ayantu Girma också arbetade som flygvärdinna på planet.

Boeingolyckorna

Två Boeing-plan av samma modell har på kort tid varit inblandade i två flygkrascher — sammantaget har nästan 350 människor omkommit. Flygplansmodellen, 737 Max 8, har efter detta stoppats i nästan hela världen. Haverikommissioner utreder orsaken till de båda händelserna.

Det som främst skiljer de stoppade Boeing-planen från andra flygplan är det digitaliserade nödsystem planen är utrustade med, som förkortas MCAS.

Nödsystemet, som ingår i planets styrsystem, är ett slags hjälpsystem som träder in och tar över styrningen när det får signaler om att planet har för låg fart och om piloterna inte kvitterar, det vill säga följer checklistan som finns. Nödsystemet sänker då planets nos automatiskt så att flygplanet sjunker och farten ökar.

Flygplanstilverkaren Boeing misstänker nu att det finns en bugg i nödsystemet som gör att det inte går att stänga av, vilket i sin tur gör det omöjligt för piloterna att ta över styrningen manuellt. Om man hittar en bugg skulle den kunna ligga bakom de båda flygkrascherna, men buggen har inte kunnat bekräftas.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista