Enligt Ekots kartlägging

Kan förlora miljarder på Saabs konkurs

2:09 min

Staten kan förlora närmare två miljarder kronor på biltillverkaren Saabs konkurs, enligt en kartläggning som Ekot har gjort.

– Staten sitter faktiskt på svarte Petter, säger Mikael Wickelgren, fordonsforskare vid Handelshögskolan i Skövde, till Ekot.

Biltillverkaren Saabs konkurs ser ut att bli en dålig affär för staten.

Enligt Ekots kartläggning riskerar nu staten att förlora runt 1,9 miljarder kronor på konkursen.

Det är en av de största konkurserna i Sveriges historia och över 3 000 personer förlorade jobbet.

– Det är ingen tvekan om att det här är den svartaste dagen i min karriär och troligen den svartaste dagen i Saabs historia, sade den dåvarande ägaren Victor Muller efter konkursbeskedet i december 2011.

Arbetet med konkursen pågår fortfarande, men kan vara slut om ungefär ett år.

– Vi har en tidsambition att vi ska försöka få klart konkursen om ett år eller så. Det är utifrån nuläget, säger konkursförvaltaren Hans L Bergqvist till Ekot.

Exakt hur mycket pengar som staten kommer förlora på konkursen är för tidigt att säga i nuläget, det beror bland annat på att konkursen inte är avslutad än.

Att staten riskerar att förlora miljardbelopp beror bland annat på att staten fick betala tillbaka ett lån på över två miljarder kronor som Saab hade till Europeiska investeringsbanken och alla de pengarna kommer staten inte att få tillbaka, som det var tänkt.

– Det är väl tyvärr bara att konstatera att jag ser mycket små möjligheter att skattebetalarna ska komma oskadda ur det här Saab-äventyret, säger näringsminister socialdemokraten Ibrahim Baylan till Ekot.

Hur mycket tror du att skattebetalarna kan förlora på Saab-lånet?

– Jag vill inte spekulera i det. Det är ett arv som vi fått sedan ett decennium tillbaka. Jag kan bara konstatera att det finns väldigt små chanser att skattebetalarna ska kunna gå helt ekonomisk oskadda ur detta, säger han.

Anledningen är att de säkerheter, som skulle täcka statens kostnader när man tvingades betala tillbaka lånet, har visat sig vara betydligt mindre värda än väntat.

Värdet på dem har skrivits ned ordentligt de senaste åren.

Det handlar till exempel om det numera statliga bolaget Orio, som bland annat säljer reservdelar till Saab-bilar, och som har gått från att göra vinst till förlust.

Enligt den senaste värderingen, som Ekot tagit del av, kan staten förlora runt en miljard bara på det här lånet.

Mikael Wickelgren på Handelshögskolan tror att förlusten för staten kan bli ännu större.

– Sannolikheten är att ju längre tiden går desto högre blir den siffran, eftersom värdet av reservdelarna i bolaget Orio inte lär öka med tiden, säger han.

Om Orio säljs kommer köpeskillingen gå till staten och eventuella framtida utdelningar från bolaget ska gå till staten.

Men staten kommer också förlora pengar när det gäller utbetald statlig lönegaranti och uteblivna skatter. Saabs konkursbon har skulder på runt 850 miljoner till Skatteverket.

Där ser staten ut att förlora runt 750 miljoner av dem, enligt de senaste uppgifterna som Ekot tagit del av.

Att förlusten blir så stor beror bland annat på att utdelningen från den största av de tre konkurserna, moderbolaget Saab Automobile, troligen kommer bli som mest tio procent, uppger konkursförvaltarna för Ekot.

– I dagläget är en försiktig kalkyl att det blir en utdelning på mellan sju och tio procent. Det utfallet är över förväntan, säger Bergqvist.

Fakta: Statens förluster i Saab-konkursen

Staten riskerar att förlora närmare 1,2 miljard kronor på lånet som Saab hade hos Europeiska Investeringsbanken:

  • Riksgälden betalade tillbaka Saabs lån på runt 2,1 miljarder kronor till EIB.
  • Riksgälden (staten) har sedan dess fått 330 miljoner kronor i utdelning från det numera statliga bolaget Orio.
  • I Riksgäldens årsredovisning för 2018 värderas tillgångarna kopplade till Saab till totalt 584 miljoner kronor per den 31 december 2018. Det är en minskning med 315 miljoner jämfört med året innan.
  • Det betyder att staten hittills fått tillbaka 330 miljoner kronor av pengarna som staten betalade till EIB. Sedan värderas resten av tillgångarna till 584 miljoner. Om den värderingen blir verklighet skulle staten få tillbaka 914 miljoner kronor totalt.
  • Därmed skulle staten kunna förlora över en miljard kronor på EIB-lånet. Men den siffran kan alltså ändras.

Staten riskerar också att förlora runt 750 miljoner kronor på skulderna som Saabs konkursbon har till Skatteverket.

  • När det gäller skulderna till Skatteverket har Saabs tre olika konkursbon en sammanlagd skuld på 857 miljoner kronor, bland annat för utbetald statlig lönegaranti. Skatteverket uppger dock att den siffran kan öka innan alla konkurser är avslutade.
  • I Saab Automobile-konkursen är skulden till Skatteverket 740 miljoner och där kommer utdelningen, enligt konkursförvaltarnas senaste prognos, landa på sju till tio procent.
  • I Saab Powertrain-konkursen är skulderna till Skatteverket 102 miljoner kronor och utdelningen hamnar troligen på runt 20 miljoner kronor.
  • I Saab Tools är skulderna till Skatteverket 15 miljoner och där får Skatteverket tillbaka alla pengar.
  • Skatteverket ser då ut att få en utdelning på runt 100 miljoner kronor från de tre konkurserna.

Sammanlagt betyder detta att staten totalt riskerar att förlora runt 1,9 miljarder kronor enligt den senaste värderingen som gjordes.

(Källor: Riksgälden, konkursförvaltarna, Vänersborgs tingsrätt och  Skatteverket)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista