Ökar kraftigt

Fler klagar på privatleasing av bilar

1:22 min

Allt fler konsumenter väljer att leasa sin nya bil istället för att köpa den. Men det märks också hos Allmänna reklamationsnämnden, ARN, som får in allt fler anmälningar som har med privatleasing att göra.

– Jag kommer aldrig mer att leasa en bil. Om det här är standardtext i avtalen, då har du inget att komma med om du har någon anmärkning på bilen skulle jag säga, det säger Ove Holmberg.

I Ove Holmbergs en månad gamla Peugeot slutade både bromsar och styrning fungera medan han körde. Lyckligtvis när han höll på att parkera, så det inträffade ingen olycka.

Efter det var bilen närmare tre månader på verkstad. Vid privatleasing köps bilen av leasingbolaget, då gäller köprättsliga lagar och givetvis avtalet man skriver under, och inte konsumentköplagen, som ger konsumenter bättre stöd vid tvister.

Ove Holmberg ville häva leasingavtalet, eller få en ny bil, eftersom han inte tyckte den kändes säker, men han förlorade i Allmänna reklamationsnämnden, även om leasingbolaget fick ersätta honom för mellanskillnaden eftersom den lånebil han fick var mindre.

Han är övertygad om att han hamnade i ett sämre läge, eftersom konsumentköplagen inte gällde. Men det håller vare sig leasingbolaget eller Peugeot med om, och framhåller att bilar lagas, dom byts inte ut.

Sedan januari 2017 har allmänna reklamationsnämnden fått in 55 anmälningar om privatleasing, en tredjedel har slutat med att parterna kommer överens.

Andelen bilar som privatleasas har ökat kraftigt, från en procent år 2008, till över 25 procent. Något det kan bli tvister om är vad som menas med normalt slitage, exempelvis repor och bucklor.

– Det viktiga är ju att konsumenten och företaget som säljer tittar på det här, så man vet hur man ska agera när det här uppstår. Det finns en ganska rik och väldokumenterad exempelflora på det, det säger Tommy Letzén, som är vd på branschorganisationen MRF.

Är då 55 anmälningar mycket eller lite? Carl-Erik Stjernvall är teknisk expert på intresseorganisationen Motormännen, och är inne på att antalet anmälningar kan komma att öka.

– I förhållande till hur många privatleasade bilar som rullar på vägarna, är det ju inte jättemånga, men då ska man komma ihåg att många av dom frågor som dyker upp kommer ju i slutet av leasingperioden, kanske just om vad som är normalt slitage. Så det är möjligt att mängden ärenden kan öka framöver, säger Carl-Erik Stjernvall på Motormännen. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista