Mediemätare

KD puttar undan M i medierna

2:07 min

Kristdemokraternas partiledare Ebba Busch Thor syns allt oftare i medierna, samtidigt som Moderaterna och partiledaren Ulf Kristersson får allt mindre uppmärksamhet. Det visar Mediemätaren som Sifo gör för Ekot.

Mätningen visar att under perioden januari till mars, när regeringsbildningen i stort sett var klar, får partierna generellt mindre uppmärksamhet i traditionella medier utom Vänsterpartiet. Mest faller intresset för Moderaterna och partiledaren Ulf Kristersson.

Moderaternas fall i medierna kan också märkas på Facebook och Twitter, och den partiledare som minskar mest där är just moderatledaren Ulf Kristersson. Färre bryr sig också om att googla på Kristersson.

Men Gunnar Strömmer, partisekreterare i Moderaterna, är inte orolig.

– Om man tittar på den senaste tiden så är vi ute och driver hårt om integrationen, tryggheten och kärnkraften, så jag tror att vi kanske snart är tillbaka i en mer normal balans, säger han.
 
Socialdemokraterna, som till slut fick bilda regering, toppar inte oväntat i de traditionella mediernas politiska rapportering samt på både Facebook och Twitter.

Men medieraketen den senaste tiden är ändå Kristdemokraterna och Ebba Busch Thor. I mars är Ebba Busch Thor den partiledare som syns näst mest i tidningar, radio och tv samt på Facebook. På Twitter är Ebba Busch Thor i mars till och med nummer ett. Och det handlar om positiv uppmärksamhet.
 
– Kristdemokraterna har nu oväntat blivit ett dilemma för Moderaterna. De två partierna samarbetar rätt ofta, men nu tar KD moderata väljare och det ger inget maktskifte, nån av dem måste ta rödgröna väljare, säger Ekots politiske kommentator Fredrik Furtenbach.

Vad måste M göra för att inte tappa ledningen inom borgerligheten?

– Moderaterna själva tror att den grupp väljare som gått till KD är lättrörliga, har de rätt så kan de möjligen ta tillbaka dem. Men dilemmat för M är att om de nu försöker detta och går högerut, så riskerar man att tappa sina liberala väljare, säger Furtenbach.

Mediemätaren visar bland annat vilket genomslag partiledare och partier får i traditionella nyhetsmedier liksom i sociala medier. Den omfattar stora nyheter i radio, tv och de största dagstidningarna samt det som diskuteras mest på Facebook och Twitter. På Facebook gäller det öppna sidor och länkar som människor delar emellan sig.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista