Enligt tysk studie

Elbilar sämre för miljön än diesel i vissa länder

1:47 min

Om elen som driver bilen till exempel kommer från kolkraft kan utsläppen av koldioxid bli större än för en dieselbil, enligt en ny studie  från ett stort tyskt ekonomiforskningsinstitut.

Anders Nordelöf forskar om elektrifiering av fordon på Chalmers. Han är inte alldeles överraskad.

– Nej, jag har sett studier där man jämför rena elfordon eller plugin-hybrider där de är, med ganska ineffektiv batteriproduktion, så når de ungefär jämt skägg, säger han.

En elbil kan skapa mer koldioxidutsläpp än en diesel. Den slutsatsen kommer tyska Ifo fram till. Ifo är ett stort, tyskt fristående forskningsinstitut. Det här spelar stor roll för Tyskland, vars bilindustri storsatsar på elbilar. Nu försvann ett viktigt säljargument.

I studien har forskarna jämfört alla koldioxidutsläpp från en eldriven Tesla och en dieseldriven Mercedes.

Från Mercedesen kommer det mesta koldioxiden ut via avgasröret. Men Teslan skapar utsläpp när batterierna byggs, och när den laddas.

Om elen till Teslan kommer från kolkraft, som den ofta gör i Tyskland, ja, då blir utsläppen större, sett över Teslans hela livslängd. Och det är samma sak i USA och Kina.

I Sverige däremot kommer bara en liten del av elen från fossila bränslen, här är det bättre att köra eldrivet. Men allt det här gäller elbilar i dag. Anders Nordelöf väljer att se saken på sikt.

– Framför allt är det viktiga att ställa om, bort från fossila bränslen och fasa ut dem, och då är ett elektrifiering är ett sätt att göra det, och det måste påbörjas redan i dag, säger Anders Nordelöf, som forskar om elektrifiering av fordon på Chalmers.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista