SAS: Ingen rätt till ersättning

1:39 min

De över 381 000 passagerare som drabbades av inställda avgångar under SAS pilot-strejk kan ha rätt till ersättning enligt konsumentverket, men inte enligt SAS.

Rätt till ersättning har man om strejken inte anses vara en extraordinär omständighet. Något som inte är självklart menar Konsumentverket, men SAS håller inte med.

– Vi bedömer att det är en extraordinär omständighet, det är en strejk som är bortom vår kontroll, säger Freja Annamatz, presschef på SAS.

För att få ett definitivt svar krävs att man ställer sina krav om kompensation till SAS.

– Nekar SAS då får man gå vidare till Allmänna reklamationsnämnden (ARN) eller tingsrätten för att få en prövning, säger Johanna Persson, vägledare på Hallå konsument.

Enligt presschef Freja Annamatz följer SAS alltid de regler och rekommendationer som finns och reglerna säger idag att EU-kompensationen inte gäller vid strejk.

Skulle ARN eller tingsrätten ändå bedöma att strejken inte är en extraordinär omständighet så har drabbade passagerare rätt till ersättning.

– Det är dels skadeståndet för kostnader man fått för att flyget blivit inställt. Man kan också ha rätt till en mer schablonmässig kompensation som regleras i en EU-förordning, den ligger på mellan 200-600 euro, säger Johanna Persson.

Att kräva ersättning från flygbolag är lätt att göra på egen hand, menar Johanna Persson.

– Dels har vi ett verktyg på vår webbplats hallåkonsument.se som heter Flygkalkylatorn, där man kan räkna ut vad man har för rättigheter och hitta kontaktuppgifter till flygbolaget. Det kostar inget att göra en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, säger Johanna Persson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista