Mikroskräp kartlagt

Mikroskräp från bildäck lagras på havsbottnarna kring städer och längs vägarna

1:15 min

Rester och spår av slitage från gummidäck från våra fordon är en av dom enskilt största utsläppen av partiklar som släpps ut och lagras på havsbottnarna kring städer och längs vägarna. Det visar en rapport från Naturvårdsverket om så kallat mikroskräp.

Professor Martin Hassellöv vid Göteborgs universitet är en författarna till rapporten, där forskarna för första gången kunnat räkna ut hur omfattande dom här utsläppen är.

– Vi hittar däckspartiklar i sediment. Det är sediment som är ganska nära städer och där det finns ganska mycket trafik, säger professor Martin Hassellöv.

Varje år tillverkas över 300 miljoner nya gummidäck världen över. En del däck finns på någon av dom 4,8 miljoner svenskregistrerade personbilarna, eller för den delen på något av den svenska flottan av ungefär 670 000 tyngre fordon som lastbilar och bussar. Gummidäck finns överallt i samhället, världen över.

Nu har forskarna vid Sven Lovéns center för marin infrastruktur, som är en del av Göteborgs universitet, för första gången kunnat räkna ut hur omfattande utsläppen av de små resterna av gummidäck faktiskt är, allt eftersom däcken slits ner.

Enligt forskarna placerar sig småresterna av gummidäck bland de tre största utsläppsmaterialen, det som forskarna kallar för mikroskäp, tillsammans med söndersmulad hushållsplast och rester från produktionen av råplast i form av millimeter små runda plastkulor.

Det här hittar alltså forskarna på havsbottnarna kring städer och vägar.
Enligt professor Martin Hassellöv är dom här resterna av gummidäck farliga.

– Det är olika fossila oljor som man har i däck som är skadligt.

Vid en av dom största trafikplatserna i Västsverige, Håby längs E6:an, knappt tio mil från gränsen till Norge, hittar jag Carl Emilsson från Brastad och Anders Bergesen från Oslo.

– Oj, det har jag nog inte tänkt på. När man hör det så, så låter det ju inte jättebra, säger Carl Emilsson.

– Det tycker jag ju inte låter bra. Jag är själv en flitig friluftsmänniska som håller på med sportfiske och vill bevara naturen, säger Anders Bergesen.

Hittills har debatten framför allt handlat om utsläppen av olika bränslen till våra bilar, bussar och lastbilar. Produktionen av elbilar ökar stadigt, men nu har alltså forskarna för första gången kunnat räkna ut hur omfattande problemet är med resterna av gummidäck faktiskt är för havsmiljön.

Professor Martin Hassellöv säger att det kommit att bli allt mer viktigt att prata om de utsläppen som härrör från hur vi transporterar oss i vårt dagliga liv.

– Även om man har en omställning till elektriska fordon, så är det ingen som direkt har tittat på vilka material behöver man ha i däcken, säger Martin Hassellöv.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista