Kaliber granskar

Mycket fusk när din mat levereras till dörren

2:34 min

Att få sin matkasse eller paket levererat till dörren blir allt vanligare. Samtidigt har transportbranschen stora problem med fusk och regelbrott.

– I vårt arbete så har vi under flera år gjort analyser om vilka branscher där vi kan tänka att det förekommer fusk och i det här fallet så visar våra analyser att transport är en av de branscher som är extra viktiga för oss att jobba emot, säger Arne Alfredsson som är avdelningschef på Arbetsmiljöverket och samordnar åtta myndighets arbete mot fusk, regelöverträdelser och brottslighet i arbetslivet.

Hemleveranser för privatpersoner är en del av transportbranschen som växer samtidigt som det i branschen finns stora problem med fusk och regelöverträdelser.

P1-programmet Kaliber har granskat ett av de snabbt växande åkerierna på marknaden som i slutändan levererar flera stora företags produkter och matkassar. Åkeriet har stämts i domstol av tidigare anställda asylsökanden som inte fått ut semesterersättning i tid. I domstolsdokumenten finner vi att några av de asylsökande har jobbat 200-300 timmar i månaden för företaget.

– Det är sånt som vi också har hört och sett när vi har varit ute, säger Arne Andersson.

Företaget har även stoppats i Arbetsmiljöverket och polisens gemensamma kontroller två gånger i år, där man bland annat har konstaterat att förare spänt fast lasten fel och haft bristande kunskaper om fordonen.

Yurii kommer från Ukraina och var tidigare anställd på företaget.

– Många vet inte om regler och lagar. För oss var det viktigast bara att få arbetstillstånd, säger Yurii som tillsammans med flera andra asylsökande jobbat på ett åkeri som kör ut paket och matkassar till privatpersoner.

– Ofta var det sommardäck på bilarna som vi använde på vintern. Vi bad om att få byta men fick inget svar. Det spelade ingen roll, vi var tvungna att åka och leverera, säger Yurii.

Yurii jobbar inte längre på åkeriet men Kalibers granskning visar också att företaget använt bilar som inte är registrerade för godstrafik och att man bara under de senaste månaderna kört med två bilar som har körförbud.

– Oj, då tänker jag arbetsmiljö direkt. Arbetsgivaren ska ju se till att fordonen är trafiksäkra, säger Arne Andersson på Arbetsmiljöverket då han tar del av uppgifterna.

För att det ska bli en sund konkurrens krävs att företag följer de lagar och regler som gäller, menar Arne Alfredsson.

– När alla följer reglerna då är det konkurrens på lika villkor men så fort någon börjar fuska så skapar det konkurrensfördelar som gör att hela strukturen i samhället faller isär, fortsätter han.

När Kaliber kontaktar åkeriet som Yurii jobbade på tillbakavisar man att bilar körts med sommardäck på vintern och säger att det var ett misstag att köra med bilar med körförbud. Efter granskningen har de registrerat alla sina fraktfordon för godstrafik.

Hör mer i Kaliber – i P1 och i appen SR Play