Nya spelreklamslagen

Strömmar in klagomål om spelföretagen

2:02 min

Över 500 anmälningar har kommit in till Konsumentverket sedan den nya spellagen trädde i kraft.

Många anmälningarna till Konsumentverket rör spelbolag som försöker värva personer som aktivt har anmält att de inte vill spela, något som alltså är förbjudet sedan årsskiftet.

– Vi har fått in drygt 500 anmälningar. De flesta rör marknadsföring mot spelare som har stängt av sig i Spelpausregistret, säger Andreas Prokhazka på Konsumentverket.

Spelpaus.se är Spelinspektionens nationella självavstängningsregister. Hittills har Konsumentverkets tillsyn av spelbolag lett till att man identifierat ett tjugotal spelbolag som har svensk licens men som ändå bryter mot spellagen.

Ett av spelbolagen har Konsumentverket hittills också stämt för omåttfull marknadsföring, säger Andreas Prokhazka, vid Konsumentverket.

– Sedan den 1 januari så är det ett tjugotal spelbolag som vi har haft enskilda ärenden emot.

Är det spelbolag som har svensk licens?

– Ja.

Det betyder att det är spelbolag som har godkänts av Spelinspektionen?

– Ja, det stämmer.

Hittills i år har det kommit in 537 anmälningar till Konsumentverket. De flesta anmälningar handlar om att spelbolag har kontaktat personer som är registrerade i Spelpaus.se.

Andra klagomål rör den stora mängden spelreklam med budskap om exempelvis stora och snabba vinster, konstaterar man på Konsumentverket.  

– Spelbolagen överdriver vinstchanserna. De ger exempelvis sken av att man kan påverka utfallet av ett spel där man uppenbart inte kan påverka utfallet, säger Andreas Prokhazka.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista