Är rejält försenad

Politiker i Göteborg vill stoppa linbanan

1:58 min

En planerad linbana över hamninloppet i Göteborg blir betydligt dyrare än planerat. Linbanan har blivit rejält försenad och nu vill den politiska oppositionen i Göteborg avbryta utredningsarbetet kring linbanan.

– Som politiker kanske man inte ska ha för mycket känslor, men folk som hör av sig till mig är förbannade. På riktigt, säger Henrik Munck som sitter i Trafiknämnden för Demokraterna.

3 kilometer lång med gondoler 100 meter upp i luften. Linbanan i Göteborg, mellan Järntorget och Hisingen, skulle invigas lagom till stadens 400-års jubileum år 2021, var ursprungstanken. När projektet lanserades beräknades byggkostnaden till cirka en miljard kronor.

Men linbanan har blivit försenad och kommer i bästa fall att stå färdig först år 2024, och byggkostnaden för själva linbanan är ännu oklar. I en lägesrapport från i våras beräknades totalkostnaden till cirka fyra miljarder kronor, fyra gånger dyrare än ursprungsplanen.

I dag ska Trafiknämnden besluta om att skjuta till ytterligare pengar för att få fram ett beslutsunderlag. Den totala utredningskostnaden för linbanan beräknas hamna på 138 miljoner kronor.

– Alltså i Göteborg, vi har en ansträngd situation i hemtjänsten, vi behöver mera personal och bättre villkor. Att då lägga 138 miljoner på planering av en linbana - det är osmakligt, säger Henrik Munck.

Det lokala partiet Demokraterna tillhör en kritisk minoritet som helt vill avbryta det nuvarande utredningsarbetet. I Trafiknämnden i Göteborg finns i nuläget en bred politisk majoritet för att fortsätta utreda en eventuell linbana. Majoriteten vill utreda en billigare variant av linbanan än den för fyra miljarder kronor.

– Det finns många obesvarade frågor. Vilken kapacitet skulle en reducerad kostnad på linbanan medföra för transporten av medborgare, säger moderaten Toni Ursulic, ordförande i Trafiknämnden.

Men enligt dig, hur mycket får en linbana kosta i Göteborg?

– Det är svårt för mig att säga rakt av här och nu, vad en linbana får kosta. Först måste vi se om det finns ett behov av linbana i Göteborg, eller finns något annat som kan lösa det transportbehov vi har.

Men att ni väljer att satsa så här mycket pengar på att utreda frågan betyder väl att ni ändå är intresserade av en linbana fortfarande?

– Det är ju ett av alternativen, säger Toni Ursulic, moderat ordförande i Trafiknämnden i Göteborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista