Går kraftigt tillbaka

Svagt kvartal för klädkedjor

1:53 min

Nu i veckan presenterar flera klädbolag sina resultat för perioden mars till maj i år. I dag släppte Kappahl och Retail and Brands sina rapporter och i morgon kommer även H&M med sin.

Kappahl redovisade en vinst före skatt på endast 2 miljoner kronor vilket kan jämföras med 121 miljoner motsvarande period i fjol.

– Kvartalet i stort blev en besvikelse utifrån att vi sålde sämre än föregående år på våra nordiska marknader, framför allt i slutet av kvartalet. Tappet kommer framför allt från vårt damsortiment men däremot så ser vi en styrka i vårt barnsortiment som ökar i det här tuffa kvartalet, säger VD Elisabeth Peregi.

Försäljningen minskade med 42 miljoner kronor till 1,2 miljarder. Den låga vinsten har påverkats av engångsposter på 43 miljoner som är en del i Kappahls arbete att stärka resultatet på sikt. Men det är fler orsaker som ligger bakom, som färre besökare i butikerna.

– Till största del beror det på minskad trafik och ett minskat intresse för vårt dammode.

Även Retail and Brands, som bland annat äger Brothers och Polarn o Pyret, gjorde ett svagt kvartal och redovisade en förlust före skatt på 25 miljoner kronor.

Det kan jämföras med en vinst på tre miljoner motsvarande kvartal i fjol. I rapporten skriver bolaget att bland annat omstruktureringskostnader och att mycket såldes till reapriser har påverkat resultatet.