Planer på ny gruva i Blötberget

Gamla gruvor kan få nytt liv med högt malmpris

2:31 min

Stor efterfrågan på järnmalm och högt pris gör att flera bolag vill öppna gruvor i Sverige. För den gamla gruvan i Blötberget utanför Ludvika finns redan alla tillstånd men det saknas i nuläget finansiering.

Efter gruvolyckan i Brasilien tidigare i år tvingades flera gruvor att stänga för att förhindra fler olyckor. Det har gjort att efterfrågan på järnmalm ökat och priset stigit kraftigt.

Ett företag som gynnas av situationen är Nordic Iron Ore som har långtgående planer på att öppna den gamla gruvan i Blötberget.

– Vi håller på att slutföra en genomförbarhetsstudie som visar att gruvan är lönsam. Sen är det stora arbetet att finansiera projektet. Vi räknar med att behöva två miljarder kronor för att starta, säger Lennart Eliasson som är vd.

Gruvan i Blötberget stängde 1979 på grund av för dålig lönsamhet. Men undersökningar visar att det under marken och under sjön Väsman kan finnas en av Sveriges största järnmalmsfyndigheter.

– Det handlar om flera hundra miljoner ton järnmalm men det måste till fler borrningar för att se exakt hur mycket det är och vad som går att bryta, säger Lennart Eliasson.

Företaget har hittills investerat en kvarts miljard kronor och målet är att börja bygga redan nästa år så att gruvan kan öppna 2022.

Att öppna upp en ny gruva är inte riskfritt. När gruvan utanför Pajala öppnade sjönk malmpriserna och bolaget gick i konkurs. Men det är inget som oroar Lennart Eliasson.

– Nej, det var dålig tajming för de men de hade större kostnader och hade gjort stora investeringar. Här finns det mesta redan klart, säger Lennart Eliasson.

Samtidigt finns det delade meningar bland boende i närheten av det tänkta gruvområdet.

– Jag tror att det är positivt och att fler kan flytta hit. Det ger arbetstillfällen och det kanske kan öppna upp en liten butik här, säger Jimmy Hellqvist.

För Magnus Leth och hans familj är situationen annorlunda.

– De kommer att bygga anrikningsverket där de bearbetar järnmalmen 400 meter norr om vårat hus. Om vi har förstått det rätt kommer ljudnivån att vara 50 db 24 timmar om dygnet. Hade vi vetat det när vi flyttade hit hade vi antagligen bosatt oss någon annanstans  i kommunen, säger Magnus Leth.

Men protesterna mot projektet har trots allt varit relativt få. Det kan bero på att det funnits gruvor i Ludvika i flera hundra år och att acceptansen bland invånarna är stor. Det sista malmtåget lämnade gruvan i Grängesberg i januari 1990.

Om gruvan öppnar kommer den att generera runt 300 nya arbetstillfällen.

– Vi ser det som en möjlighet att bredda arbetsmarknaden och skapa sysselsättning i en bransch som har väldigt långa anor här i bygden, säger Leif Pettersson (S) som är ordförande i kommunstyrelsen.