TJÄNSTEBILAR

Fler vill ha eldrivna tjänstebilar

2:08 min

Allt fler företag vill att deras tjänstebilar ska vara rena elbilar eller laddhybrider.

– Det är ett enormt stort intresse. Vi ser att tjänstebilsmarknaden springer först. Det jag hör från olika förmedlare av tjänstebilar är att det är 60 till 70 procent, av dem som vill ha en tjänstebil, som vill ha en elbil eller laddhybrid, säger Svante Axelsson, nationell samordnare för Fossilfritt Sverige, till Ekot.

Enligt både regeringens initiativ Fossilfritt Sverige och tjänstebilsföretaget Ynnor har det skett en förändring de senaste månaderna, där antalet företag som vill ha eldrivna tjänstebilar har ökat snabbt.

– Det började någon gång i februari eller mars i år. Ännu mer har det varit de sista månaderna med till exempel Greta Thunberg-effekten och liknande. Man tar detta på största allvar, säger Ynnors vd Ronny Svensson till Ekot.

Men ett problem är bristen på eldrivna bilar, det finns inte tillräckligt många just nu.

– Det är den vanligaste kommentaren jag hör nu, att "jag hade tänkt att köpa en ny elbil eller laddhybrid men det var väldigt, väldigt lång kö. Det är en växtvärk och det har varit en flaskhals. Men jag tror att just 2019 och 2020 borde det kunna lösas upp, då kommer det nästan 100 nya modeller från olika företag, säger Svante Axelsson till Ekot.

Vid årsskiftet kan fordonsskatten ändras för många nya bilar. Anledningen är att en ny och mer rättvisande mätmetod för hur mycket koldioxid bilarna släpper ut då slår igenom fullt ut när fordonsskatten ska beräknas.

Det kommer påverka tjänstebilsmarknaden, säger Ronny Svensson.

– Marknaden kommer att bli förvånad över hur dyrt det kommer bli att ha bensin- och dieselbilar. Vi kommer få en höjning på förmånsvärdet, en höjning på vägtrafikskatten och de sociala kostnaderna kommer öka, säger Ronny Svensson till Ekot.

Ronny Svensson tror att en del företag kan strunta i att införskaffa nya tjänstebilar nästa år, eftersom det är brist på eldrivna bilar.

– Många kommer vänta på att köpa sina bilar och förlänga sina leasingkontrakt tills dess att marknaden har ett utbud av laddbara bilar, säger han.