STORSATSNING

Nevs nya ägare satsar 20 miljarder

1:52 min

Elbilstillverkaren Nevs bygger nu en tredje bilfabrik i Kina och startar nu också serieproduktionen av företagets första elbil.

Den nya kinesiska huvudägaren Evergrande satsar inledningsvis 20 miljarder kronor i trollhätteföretaget, som köpte Saabs konkursbo 2012.

Vd:n Stefan Tilk säger att det görs stora satsningar nu.

– Dels har vi nu utrullningen av vår första elbil i Kina och dels planerar vi att göra en SUV-version framöver. Förutom det har vi nu fastslagit att vi ska tillverka helt nya bilar både i Trollhättan och i Kina, säger han till Ekot.

Det har hänt mycket för Nevs sedan det kinesiska jätteföretaget Evergrande blev ny huvudägare i början av året.

Tidigare hade Nevs stora ekonomiska problem, produktionsstarten försenades och det såg mörkt ut. Men nu är det annorlunda.

De ekonomiska problem är borta, enligt Tilk, och nu startar serieproduktionen av Nevs första elbil.

Den ska byggas i en ny fabrik i kinesiska Tianjin och den första serietillverkade bilen rullar av linan i nästa vecka.

– Under de åren vi har haft det väldigt, väldigt kämpigt har jag nästan trott att det var omöjligt att vi skulle bli klara med den fabriken, säger Stefan Tilk till Ekot.

Hittills har Evergrande investerat många miljarder i Nevs.

– Hittills har de gått in med ungefär 20 miljarder kronor, säger Tilk.

En del av pengarna går till fabriksbyggen i Kina. Nu har bygget av företagets tredje elbilsfabrik börjat. Det sker i Guangzhou i södra Kina. Där ska produktionen starta 2020 eller 2021.

Samtidigt byggs också en fabrik i Shanghai och så finns den färdigbyggda fabriken i Tianjin.

Elbilstillverkaren har därmed inom något år tre fabriker i Kina, som tillsammans kan bygga hundratusentals elbilar. Nevs tror trots allt att företaget kan sälja så många bilar som behövs.

– Marknaden i Kina är såpass stor att vi behöver kapacitet för att ta väsentliga marknadsandelar. En av Evergrandes ambitioner är att bli riktigt stora inom mobilitetssegmentet och elektriska bilar, säger Stefan Tilk till Ekot.

Finns det en risk att ni gör för mycket samtidigt – att ni tar er vatten över huvudet?

– Det är ingen lätt uppgift. Definitivt inte. Men möjligheten finns där och det är det vi kämpar för.

Stefan Tilk tycker inte att det finns en risk att Trollhättan blir lidande när så stora satsningar görs i Kina.

Till exempel ska runt 100 ingenjörer nu nyanställas i Trollhättan, där det idag jobbar 700 personer, och han hoppas också att många bilar ska byggas där om några år.

– Tittar man framåt 2022 och 2023 så kommer nog Trollhättans fabrik vara väl utnyttjad, säger han.

Bilanalytiker har varnat för att det är mycket tufft att ge sig in i den konkurrensutsatta bilbranschen, att det kan ta många år innan företag börjar tjäna pengar och att få nykomlingar kommer att överleva.

Men Stefan Tilk är ändå förhoppningsfull.

– Vi tror att vi kan ta stora marknadsandelar i Kina.

Fakta Nevs:

  • Nevs köpte Saab Automobiles konkursbo 2012.
  • Företaget har över 700 anställda i Trollhättan och ett par tusen anställda totalt i Kina.
  • Nevs första elbil baseras på Saab 9-3-modellen och börjar nu tillverkas i Tianjin i Kina.
  • Företaget har byggt klart en fabrik i Tianjin och bygger nu ytterligare två fabriker. I Shanghai och i Guangzhou.
  • Fabriken i Tianjin har nu en produktionskapacitet på 50 000 bilar per år.
  • Fabrikerna i Shanghai och Guangzhou kommer att kunna tillverka runt 200 000 bilar årligen vardera. 
  • Fabriken i Shanghai väntas bli hösten 2020 och den i Guangzhou några månader därefter.

(Fakta från Nevs)

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista