Högre hastigheter

Synskadade vill höra elbilarna bättre

1:47 min

Synskadades riksförbund kräver att de nya varningsljuden på tystgående bilar ska vara obligatoriska upp till 40 kilometer i timmen, istället för upp till 20 kilometer i timmen som det är i dag. Det skriver Blekinge Läns Tidning.

– När du som som synskadad ska gå över en väg står du och lyssnar efter ett fordon och om en bil kommer i 40 kilometer i timmen och du går så ja, det är en fråga om liv och död, säger Niklas Mattsson i Synskadades Riksförbund.

Hybrid och elbilarna blir allt fler, till skillnad från bensinfordon är de tysta i låga hastigheter.

Sedan den 1 juli ska alla nya bilmodeller i EU som är tysta i drift skapa ljud för att varsko omgivningen. Gränsen för när en bil ska låta är idag 20 kilometer i timmen – men Synskadades Riksförbund tycker att hastighetsgränsen ska höjas, något som Blekinge Läns Tidning var först att rapportera om.

En händelse i Karlshamns kommun där en hybridbil bil körde in i en blind mans käpp har aktualiserat frågan. Ett argument emot varningsljuden är att de stör miljön, men det tycker Niklas Mattsson är sekundärt.

– Miljömässigt är det bra med tysta fordon, men för oss är livet viktigare än att det ska vara tyst i vårs städer.

En bil låter ju ändå lite när den kommer upp i hastigheten, stämmer inte det, eller vad tänker ni om det?

– Någonstans överröstar däckljudet motorljudet, men det är olika. Är det en alldeles torr och slät väg så hörs inte däckljuden så mycket förrän man kommer upp i högre hastigheter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista