Skolstart

Svårt hitta lärare till landsbygdsskolor

2:13 min

Det är extra svårt att rekrytera lärare till skolor på landsbygden och till kommuner långt från lärarutbildningar, visar Ekots enkät.

Problemen är spridda över landet, enligt vår enkät om lärarsituationen inför terminsstart. I Lycksele i Västerbottens län är det mycket svårt att hitta lärare till byskolorna.

– Det är en av de lärarkategorier som är svårast att rekrytera till. Jag tror dels att det kan bero på avståndet, men sedan tror jag att huvudorsaken är att det ofta är ett ensamarbete, säger Samuel Lundström, skolchef i Lycksele.

Byskolorna i kommunen är små – ofta med endast en klass för årskurs 1-3 och en ensam lärare.

– Där tror jag problemet ligger, att man saknar ett arbetslag att jobba tillsammans med, säger Samuel Lundström.

Ekots enkät om lärarsituationen i grundskolan inför terminsstarten har besvarats av 202 av landet 290 kommuner. Av de 112 som svarat att lärarbristen är ett stort problem inför höstterminen anger en majoritet att grundproblemet så klart är att det saknas utbildade lärare. Men i en del svar lyfts också kommuners specifika problematik.

21 kommuner beskriver att problemen hänger ihop med att lärare ofta byter jobb och att konkurrensen mellan kommuner är stor. 13 kommuner utspridda över hela landet – från Skåne till Västerbotten – skriver just att det är extra svårt att få tag på lärare till skolor på landsbygden eller i ytterområden.

– I dag ser vi att om det finns möjlighet att få en tjänst i centrala Hedemora, så söker man sig gärna dit, säger Eva Winarve-Westerholm, för- och grundskolechef i Hedemora kommun.

I Lycksele saknades inför läsåret lärare till två av kommunens fyra byskolor. Till en av dem har kommunen lyckats få en behörig lärare, medan den andra har en obehörig.

– Det är oerhört sårbart. När en lärare slutar, då vet vi att det blir problem med rekryteringen, säger Samuel Lundström.

Sex kommuner också spridda från norr till söder uppger att lärarrekryteringen försvåras av att de saknar och ligger långt från orter, där lärare utbildas. Gullspång, en liten kommun i Västergötland, har åtta mil till närmaste lärarutbildning och svårt att få studenter som gör praktik.

– Vi har väldigt få som gör praktik hos oss. Det är ju ett sätt att rekrytera lärare att visa upp att man har en bra skola, en fin arbetsmiljö, och då kanske man kan knyta till sig lärare som är ute på praktik, säger Ulf Andersson, utvecklingsledare för barn och utbildning i Gullspång.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista