Prylarnas Pris

Forskarna: ”Elektriska prylar går sönder allt snabbare”

2:23 min

De elektriska prylar vi använder i våra hem tillverkas för en allt kortare livslängd. Och ju kortare tid vi använder dem desto sämre för miljö och klimat. Markus Hammar köpte en kaffebryggare från svenska Electrolux som gick sönder efter ett drygt år.

 – Den fungerade jättebra. Den gjorde kaffet som den skulle. Helt klockren ända fram tills den dog – och det var efter 12 till 13 månader, säger Markus Hammar.

Hushållsapparater och andra elektriska prylar har en stor påverkan på miljön och klimatet. Och ju kortare tid vi använder prylarna innan vi slänger dem, desto fler prylar måste tillverkas – och det är dåligt för miljön och klimatet enligt forskarna.

– Vi vet att en kortare användning av produkter ger högre miljöpåverkan, säger Siddahart Prakash, senior researcher på det ansedda forskningsinstitutet Öko-Institut i tyska Freiburg.

– Fler och fler produkter designas för en kortare användningstid och det är definitivt inte bra.

Det råder en stor prispress på hushållsapparater i hela Europa. I Sverige har priserna sjunkit med en femtedel sedan millennieskiftet. Det här får många tillverkare att välja billigare och sämre material. Och nu hävdar forskare att för allt fler produkter har vi passerat en gräns när kvaliteten blir lidande.

– Begränsar man kostnaden så har det påverkan på kvaliteten, säger Eric Poppe på forskningsinstitutet Sustainum i Berlin.

Han säger att ofta vill företagens ingenjörer göra produkter med högre kvalitet, men de stoppas av marknadsavdelningar som vill ha billigare material, även om det betyder att livslängden går ner.

Hade de en känsla av att vi går i fel riktning?

– Ja, självklart, säger Eric Poppe.

Svenska Electrolux är en av världens största tillverkare av hushållsapparater. Hållbarhetschefen Henrik Sundström säger att Electrolux alltid försöker tillverka sina produkter med en lång livslängd, det gäller även lågprissortimentet.

– Men det fanns en period då vi hade kvalitetsproblem som sträcker sig kanske tre till fem år bakåt i tiden. Men dem fångade vi upp i våra system och åtgärdade då dem när de uppstod.

Han nämner specifikt kaffebryggaren som Marcus Hammar köpte som gick sönder efter ett drygt år.

– Då åtgärdades det på ett par månader från att vi började se det, säger han.

Trots det, berättar Marcus Hammar, drabbades han av exakt samma sak när han efter en tid köpte en ny kaffebryggare från Electrolux av samma modell.

– Det är ju frustrerande. Två maskiner får exakt samma fel efter ungefär lika lång tid. Då kände jag att två gånger får vara nog.

Marcus Hammar är inte ensam. Enligt vår granskning har många konsumenter haft liknande erfarenheter av produkter de köpt ur Electrolux lågprissortiment. Flera hävdar att det skett så sent som de senaste åren, alltså efter att Electrolux skulle ha kommit tillrätta med problemen.

– Ja, det är ju mycket beklagligt att sådant händer, både ur miljösynpunkt och också för konsumenten. Men jag har ingen information om det, säger Henrik Sundström på Electrolux.

Följ vår granskande serie Prylarnas pris om hur våra vanligaste prylar påverkar klimatet och miljön.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Du hittar dina sparade ljud i menyn under Min lista